Begravelse i Den norske kirke

Begravelse i kirken er en verdig, meningsfull og trygg avskjed

En begravelse er en anledning til å si farvel, takke for livet som har vært og for å samles i sorgen. I kirken får du en personlig avskjed med avdøde, uansett. Rammen er meningsfylt og trygg.

Vi overlater sammen den døde i Guds hender. I begravelsen deles minneord, tekster, bønner, musikk og salmer – alt sammen bærer budskap om det kristne håpet om at kjærligheten er sterkere enn døden.

Begravelse, bisettelse eller gravferd?

I dagligtalen brukes begrepet begravelse om både begravelse og bisettelse, og i kirken er det liten forskjell på de to seremoniene. Etter en bisettelse blir avdøde kremert et annet sted, mens etter en begravelse blir kisten med avdøde lagt i jorden.