Påvirkningsarbeid og klimapolitikk

En viktig del av Den norske kirkes arbeid med klima og miljø-spørsmål handler om påvirkningsarbeid. Adressaten for dette er i første rekke våre politiske myndigheter, men det kan også være deler av næringslivet og andre aktører.

Arenaer for påvirkning:

Som oppdragsgiver og i nært samarbeid med Kirkens Nødhjelp og deres internasjonale paraplyorganisasjon ACT Alliance, har Den norske kirke et viktig verktøy for påvirkningsarbeid. Dette skjer gjennom kampanjearbeid som underskriftsaksjoner og politiske møter i Norge, men også koordinerte aksjoner internasjonalt. ACT Alliance spiller en stadig viktigere rolle i forhold til påvirkningsarbeid i forkant og under FNs klimatoppmøter.

Skaperverk og Bærekraft (SOB) er også en arena som arbeider for påvirkning av norske myndigheter i klimaspørsmål. Både bred økumenisk mobilisering, og mer spissede kampanjer, som for eksempel klimavalg2013.no og møter med politikere, er eksempler.

Formelle Kirkemøtevedtak, uttalelser fra biskoper eller rådsorgan, er andre eksempler.

Mellomkirkelig råd for Den norske kirke er representert i klimaforhandlingsgruppa til ForUM for Utvikling og miljø. Dette er en arena for å påvirke norske klimapolitiske posisjoner. Gjennom ForUM organiseres også jevnlige møter med Norges klima- og miljøminister og Norges forhandlingsleder.

Den norske kirkes medlemskap i Kirkens Verdensråd (KV) og Det lutherske verdensforbund er også arenaer for mobilisering og påvirkning. Begge organisasjonene har klimarettferdighet høyt oppe på dagsorden, utfordrer medlemskirkene til å påvirke politikerne side, og forsøker å knytte teologi, etikk og politisk ansvar sammen. Begge organisasjonene er tydelig tilstede under FNs klimatoppmøter. LVF var en av initiativtakerne til fastfortheclimate.org

Interreligiøst arbeid for klimarettferdighet er styrket de senere årene. Den norske kirke har tematisert dette i Samarbeidsrådet for tros- og livssyn (STL), og en tverreligiøs klimagruppe har sett dagens lys, løselig tilknyttet STL. Siden 2011 har også Den norske kirke vært representert med økumeniske og tverreligiøse delegasjoner ved FNs klimamøter, sist (2013) var både Islamsk Råd Norge og det Mosaiske Trossamfunn representert. Sammen med Kirkens Nødhjelp er vi med i fora for å styrke en bedre koordinering av fellesreligiøs stemme. Nettsiden interfaithclimate.org er et eksempel på slikt påvirkningsarbeid.

Den norske kirke har også i noen grad møtesteder med næringslivet og oljeindustrien.