- Glad for klimagrep i budsjettet

- Det er gledelig at den grønne profilen til statsbudsjettet har blitt tydeligere og at 1 % til bistand opprettholdes, sier Jens-Petter Johnsen, direktør i Kirkerådet.

Det reviderte statsbudsjettet ble lagt fram 21. november i Stortinget. Foto: wikipedia.org

Den norske kirke ba i forkant av forhandlingene om at klima, fattige i Norge og verden, uføre og lengeværende asylbarn skulle bli vinnerne i budsjettforhandlingene på Stortinget.

21. november underskrev regjeringspartiene Høyre og Frp med støttepartiene Venstre og KrF den endelige avtalen om statsbudsjettet 2015.

- Vi merker oss særlig den positive økningen til Det grønne fondet, sier Johnsen som i forkant av forhandlingene håpet at budsjettet ville få et langt mer forpliktende og dristig preg når det gjaldt klima.

16. millioner til omstilling
Da statsbudsjettet ble lagt fram for første gang 8. oktober var det ikke satt av såkalte omstillingsmidler til Den norske kirkes prosess med å overta en rekke oppgaver fra staten.

Kirken skal frem til 2017 blant annet overta arbeidsgiveransvar for 1600 prester og andre statlige ansatte, nye forvaltningsoppgaver og ansvar for egen økonomiforvaltning.

- Jeg er svært glad for at Stortinget nå bevilger disse nødvendige midlene slik at vi kan sikre en god gjennomføring når vi overtar de nye forvaltningsoppgavene, sier Johnsen.