180 vil bli nøkkelmedarbeidere i kirken

Kirkerådet lyste i januar ut 10 stillinger under en felles overskrift: Kirken trenger nye nøkkelmedarbeidere. Mange følte seg kallet.

Fellesannonsen for 10 stillinger i Kirkerådet fikk mange til å søke.

- Responsen på utlysningen var gledelig stor. Vi har mottatt 180 søknader fra godt kvalifiserte søkere. Jeg gleder meg over at Kirkerådets sekretariat om kort tid blir styrket på viktige områder, sier direktøren i Kirkerådet, Jens-Petter Johnsen.

Den omfattende stillingsutlysningen etter personer med kompetanse innen økonomi, jus, HR og kommunikasjon henger sammen med de pågående endringene av Den norske kirkes organisasjon.

Forholdet mellom staten og Den norske kirke er i endring. Kulturdepartementet har varslet en forvaltningsreform i 2017. Da vil skillet mellom stat og kirke bli tydelig. Dette er i tråd med Kirkemøtets ønske og Stortinget har bevilget penger til omstillingen. Kirkerådet skal overta en rekke oppgaver fra staten: Arbeidsgiveransvaret for 1600 medarbeidere, deriblant prestene, økonomiforvaltning av den statlige bevilgningen til Den norske kirke (årlig ca. to milliarder kroner), og en rekke andre forvaltningsoppgaver.

- Mange vil være med på å forme kirken i en ny tid. Ikke minst gleder jeg meg over mange godt kvalifiserte til stillingen som kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet. Det er en stilling som blir særlig viktig i årene fremover. Kirken må bruke mer ressurser på å presentere evangeliet og styrke kirkens evne til å møte folk flest, sier Jens-Petter Johnsen.