25743 ut av kirken i august

I august valgte 25743 medlemmer å melde seg ut av Den norske kirke. Av disse var det 24653 som meldte seg ut elektronisk. I samme periode har 1177 meldt seg inn i Den norske kirke. Totalt for hele august, inkludert de som bruker papirskjema, er tallet på innmeldinger 1272 og utmeldinger 25743.

Den norske kirke har 3,9 millioner medlemmer (inkludert medlemmer bosatt i utlandet). Hittil i år har Den norske kirke mottatt totalt 34331 utmeldinger og 2035 innmeldinger. Begge tallene er rekordhøye i forhold til noen gang tidligere.

Respekt for menneskers valg
Ledende biskop i Den norske kirkes bispemøte, Helga Haugland Byfuglien, vil likevel ikke kalle dette et medlemsras.
- Antall utmeldinger må ses i sammenheng med det store antallet som er medlemmer i Den norske kirke. Det nye digitale verktøyet for inn- og utmelding ble gjort svært godt kjent gjennom media. Derfor var vi forberedt på et betydelig antall utmeldinger. Vi har stor respekt for det enkelte menneskes valg, sier hun.

Hun får støtte fra kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.
- Denne selvbetjeningsløsningen gjør det mulig å rydde opp i medlemsregisteret. Dette har vært et ønske lenge. Ingen som ikke ønsker å være medlem av Den norske kirke skal stå oppført som medlem.  Jeg er veldig glad for at nesten 1300 valgte å melde seg inn i august. Vi jobber for en kirke der folk kan oppleve at det er plass til dem, til deres liv og deres tro, sier hun.

Også direktør i Kirkerådet, Jens-Petter Johnsen, er opptatt av at ingen skal være medlem som ikke selv ønsker det.
- Å gjøre det enkelt å sjekke sin status og eventuelt også endre den, slik selvbetjeningsløsningen tilbyr, er et gode for kirkens medlemmer. Derfor er vi fornøyde med å ha lansert denne muligheten, påpeker han.

Flest menn ut av kirken
Blant de som meldte seg ut i august var 69 prosent menn. Sammenliknet var 61 prosent av de utmeldte i første kvartal menn, og 55 prosent i andre kvartal. De fleste utmeldte er i alderen 20-39 år (65 prosent). Oslo bispedømme har både det høyeste antall utmeldinger (5646) og innmeldinger (302), og det er også her antall utmeldinger er størst sammenlignet med medlemstallet.

I tillegg til medlemmer som har meldt seg ut, er det utført 5075 korreksjoner ut av registeret. Dette er personer som har rettet feil i Den norske kirkes medlemsregister ved å korrigere feil oppføring.4542 av disse kommer gjennom selvbetjeningsløsningen som følge av at personer selv har oppgitt at deres medlemsskapsstatus var en feiloppføring.

Tilgangen til medlemsregisteret via ID-porten legger til rette for enklere feilretting og mer direkte kommunikasjon med folk. Den elektroniske selvbetjente løsningen er et supplement til andre måter å melde seg inn i eller ut av kirken på. Dette vil si at folk fremdeler kan sende forespørsler om utmelding til sitt lokal menighetskontor, og disse blir behandlet på samme måte som tidligere.