Bryllupsbonanza

August er den aller mest populære måneden å gifte seg når noen velger en kirkelig vielse. De siste årene har det vært stabilt med en andel på 38 prosent kirkelige vielser – og over 8500 par sier ja til hverandre foran presten – hvert år.

Eva Karin Juberg og Jon Arve Arntzen ble viet av Angelika Grandy-Teig i Lademoen kirke i mai i år. Brudgommen hadde foreslått å gifte seg i Vegas, men for bruden fra Verdal var det et langt bedre alternativ med Trondheim og drive-in-vigsel sammen med 20 andre par. (Foto: Kim Nygård, Adresseavisen)

I fjor var 8. august den absolutt mest populære kirkebryllupsdagen, da inviterte 461 par til feiring av sin kjærlighet. Nest mest populært var lørdagen etter, da giftet 433 par seg, mens 426 par ble viet 1. august. Men det var august i fjor. I Trondheim og i en bestemt menighet, var det mai som ble den store rekordmåneden.

Kom som du er-vielse
For i Lademoen kirke i Trondheim ønsket de å gjøre terskelen lav for å inngå ekteskap med kirkens liturgi - og de inviterte derfor til drive-in-bryllup 28. mai. Nytekningen var en kjempesuksess, forteller sokneprest Stein Ellinggard.
- Vanligvis har vi tre vigsler i året, men i år blir det trolig mer enn 40 til sammen! 21 par giftet seg da vi forsøkte dette i mai, vi har flere foreldre som har giftet seg i forbindelse med åpen kirke da vi hadde drop-in-dåp. Og nå blir det oppsamlingsheat i august – for de vi ikke rakk å vie i mai.

Soknepresten fikk ideen til drive-in-bryllup etter suksess med drop-in-dåp i ærverdige Lademoen kirke. Så to måneder i forkant inviterte de bredt til en litt spontan, men fullverdig vielse, man trengte ikke en gang melde fra på forhånd. Og suksess ble det.
- Vi sto på for fullt fra klokka 11-16, var fem prester på jobb, og menighetsrådet var med og pyntet til fest. Alle parene fikk en samtale med presten, og hver seremoni tok 10-15 minutter. Noen trodde dette skulle bli overflatisk og showpreget, men det ble ikke det – det ble høytidelig og en sterk og personlig opplevelse i kirken.

Godt for brudgommen
Ellinggard tror denne måten å gjøre det på appellerer særlig til mannen. Her kan brudgommen ordne med ring, blomster og hotell og kanskje bil, så er det ikke så mye mer organisering. Flere fortalte også at de giftet seg nå, men ville vente med festen til de hadde råd, eller til årstid og anledning for feiring var bedre.
- Jeg synes det er så viktig at vi kan vise at det kan gjøres enkelt – også når det er kirkebryllup. Her kommer kirken folk i møte, for det er mange som ønsker en kristen ramme, men som av ulike årsaker vil dempe festen og roe ned planleggingen.

Flere kan få til dette
Nidaros-presten skal skrive en rapport om drive-in-bryllup, slik at andre kan bli inspirert og gjøre det samme i sin menighet. Han kan allerede gi noen råd nå, før rapporten er tilgjengelig.
- Det er bare å kaste seg utpå og prøve det, selv om det kanskje ikke passer like godt alle steder. Her i Trondheim har vi hatt tilreisende fra flere steder i landet, helt fra Nord-Norge, de tar det som en helg i byen. Lademoen kirke egner seg godt, for den har flere rom der man kan samtale, og det er også gunstig om man har en kirkekjeller for felles samling for de parene som vil etterpå. Så er det kjekt når menighetsrådet er med og lager dette til en stor fest, og kanskje kan man få sponset en stor bryllupskake, slik som vi gjorde. Vi inviterte til dagen et par måneder i forveien, og det er lurt, slik at brudeparet kan ordne alt med papirer og ha med det til dagen. Dette var rett og slett en skikkelig bra dag på jobben, og det kan absolutt anbefales!