Europeisk omsorgspris til kirken i Bærum

Kirken i Bærum får årets Eurodiaconia-pris for det ungdomsdiakonale samtaletilbudet ”13-20”.

Ungdomsdiakonene i Bærum er (fra venstre): Ida Therese Rygge Vesterås, Liv Hilde Myset Briså og Mariann Solberg Lindtjørn. (Foto: Espen Utaker)

Eurodiaconia er det ledende nettverket for diakonalt arbeid i Europa, og har medlemmer i 24 land. De tre ungdomsdiakonene Mariann Solberg Lindtjørn, Ida Vesterås og Liv Hilde Myrset Briså arbeider til daglig med samtaletilbudet ”13-20” i Bærum. Arbeidet startet i 2010 etter at kirkevergen hadde fått med seg Bærum kirkelig fellesråd og Bærum kommune til å bevilge penger til forebyggende ungdomsarbeid.

Samtaler til støtte for ungdom og foresatte
Begrunnelsen for prisen er ”13-20”s tydelige refleksjon rundt de diakonale verdiene samtaletilbudet jobber ut fra, samt den positive innflytelsen dette arbeidet har i unge menneskers liv.

- 13-20 er et samtaletilbud for ungdom i alderen 13-20 år i Bærum. Vårt fokus er å være en støtte for ungdom og deres foresatte i ungdomstiden, en periode i livet som kan oppleves krevende for mange, forteller faglig leder for ungdomsdiakonene i Bærum, Marianne Solberg Lindtjørn.

- Tilbudet skal bidra til at ungdom blir sett og anerkjent for den de er, slik at de kan være trygge på seg selv i møte med andre og ta gode valg. I samarbeid med politiet og lokalt næringsliv gjennomfører 13-20 også et ’naskeprosjekt’ hvor ungdom som blir tatt for butikktyveri gis et oppfølgingstilbud som har redusert tilbakefallsgraden betydelig.

- Det er gledelig å få den anerkjennelsen som denne prisen betyr, men den største belønningen er at vi daglig opplever at vi kan gjøre en avgjørende forskjell i mange unge menneskers liv, sier Lindtjørn. - Dette er en utrolig meningsfylt jobb.

Støtte fra kommunen
- For oss kom Eurodiaconia-prisen som overraskelse, og vi opplever den som en stor inspirasjon og anerkjennelse til samtaletilbudet 13-20 som er utviklet her i Bærum, sier kirkeverge Svein Erik Tøndel Andersen. Dette nybrottsarbeidet har allerede skapt mye interesse fra kirkeverger, fagmiljøene og utdanningsinstitusjoner utover landet, og vi har også hatt pågang fra fagmiljøene i Norden og USA. Og nå kom altså de europeiske kirkene inn i flokken også.

- Vi har de siste årene satset bevisst på diakoni på tvers av menighetsgrensene, og har i god dialog med kommunen og menighetene klart å øke antall diakonistillinger fra fire til 13 her i Bærum. Prisen er en påminnelse om hvor viktig det diakonale arbeidet er i kirken. Uten Bærum kommunes bevisste og entusiastiske støtte hadde vi ikke kunnet etablert dette tilbudet, sier kirkevergen.

- Jeg mener at kirkens omsorgsarbeid vil være vårt vekstområde i årene som kommer, slik kan vi befeste kirkens stilling som viktig samfunnsaktør i lokalmiljøet.

På ungdommers premisser
- Samtalene foregår på ungdommens premisser, og kan dreie seg om alt fra overgrep, vold, forventningspress, spiseforstyrrelser, selvskading, sorg, kropp og seksualitet, rus, familieforhold og mobbing, forteller Lindtjørn. De tre ungdomsdiakonene har sosialfaglig utdanning og mastergrad i diakoni.

- 13-20s diakonale profil handler kort sagt om å være en medvandrer. Istedenfor å dytte eller dra ungdommen i en bestemt retning, ønsker 13-20 å gå ved siden av den andre i ungdommens tempo. Det er ungdommen som tar veivalgene underveis, men i dialog med diakonen får de rom til å reflektere over sine valg og se nye muligheter de kanskje ikke visste om, sier ungdomsdiakon Marianne Solberg Lindtjørn.

(Tekst: Pressemelding fra Bærum kirkelige fellesråd)