Folket i Nepal trenger vår hjelp

Den norske kirke er sterkt involvert etter jordskjelvet i Nepal. Slik kan du hjelpe jordskjelvofrene.

Innbyggere leter etter personlige eiendeler etter at hjemmene deres er blitt ødelagt av jordskjelvet i byen Bhaktapur. Foto: Daniel Berehulak/NYT

Flere tusen har mistet livet i det kraftige jordskjelvet og de utallige etterskjelvene som rammet Nepal, langt flere er skadet og har mistet alt.

I Nepal jobber mange organisasjoner, deriblant våre formelle samarbeidspartnere Himalpartner, Normisjon og Kirkens Nødhjelp. De er alle til stede for å hjelpe. Takk til alle som har bidratt og som vil bidra.

Kirkens Nødhjelp samlet for en måned siden inn 36 millioner kroner under Fasteaksjonen. Nå bruker de deler av pengene til nødhjelp i Nepal og til Syriakrisen.

Alle tre organisasjonene er takknemlige for de pengebidrag som kommer inn og som gjør dem i stand til å handle. Utover penger trengs omsorg i form av forbønn, for folket i Nepal, for god koordinering av nødhjelpsarbeidet og for den langsiktige gjenreisningen i landet.

Kirkens Nødhjelp har et særlig fokus på å skaffe rent vann ettersom det redder liv og begrenser utbrudd av epidemier og sykdom. Normisjon har vært i Nepal lenge og takket være det nybygde sykehuset i Okhaldhunga med økt kapasitet, kunne behandlingen av pasienter starte umiddelbart. Himalpartner har startet en innsamlingsaksjon der de vektlegger gjenreisning som sitt fremste prosjekt, samt det å spille en viktig rolle i å knytte kontakt og koordinere.

Hvordan kan vi hjelpe?

• Be for folket i Nepal og for alle står i hjelpearbeidet under gudstjenestene
  • Bli med på Bønnekampanjen "Bønn for Himalayafolket"
  • Menigheter kan la gudstjenestens offer gå til våre tre organisasjoner som står midt i hjelpearbeidet nå og som blir i landet

Bli med og spre innsamlingsaksjonene til en eller flere av Den norske kirkes tre organisasjoner i Nepal:

Normisjonen:

Send NEPAL på sms til 2160 (200kr) eller benytt konto 1503 02 13537 og gi et valgfritt beløp (merk «Jordskjelv i Nepal»).

HimalPartner:

Send Himal på sms til 2160 (100 kr) eller Nepal250 til 2160 (250 kr) eller benytt konto 3000 15 47107 og gi et valgfritt beløp (merk «Jordskjelv i Nepal»).

Kirkens Nødhjelp:

Send NØDHJELP på sms til 2468 (200 kr) eller bruk kontonummer 1594.22.87426 og gi et valgfritt beløp.