Kirkenes verdensråd: Religion må aldri legitimere vold

- I inter-religiøs dialog hører jeg ofte at vi først må vi løse konflikter, så kan vi snakke om situasjonen for kvinner og likestilling. Hva om vi snur på dette og starter med å ta opp kvinners historier om vold og undertrykkelse? spør Berit Hagen Agøy.

Generalsekretær Berit Hagen Agøy deltok i panelet da sentralkomiteen i Kirkenes verdensråd tok opp temaet "Religion og vold".

Som generalsekretær i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke har hun 22.-28. juni deltatt på møtet i Kirkenes verdensråds sentralkomite i Trondheim. Et av de store temaene var "Religion og vold".

Berit Hagen Agøy var eneste kvinne i panelet da sentralkomiteen søndag tok for seg denne saken. Hun pekte på at kulturelle og religiøse tradisjoner har vært - og er - med på å usynliggjøre og delvis akseptere vold mot kvinner.

- I mange religiøse tradisjoner lages det skiller mellom kvinner og menn, - både fysiske og mentale. Spørsmålet er om menn som av ulike grunner vil kontrollere kvinner, finner støtte i hvordan vi organiserer autoritet i våre kirker, sa Hagen Agøy.

- Tenk om det er sant at familier og fellesskap der menn og kvinner har samme verdighet, frihet og rettigheter, er det beste vernet mot vold og ekstremisme? utfordret Hagen Agøy.

Hun refererte blant annet til at Den norske kirke og Islamsk råd i Norge i 2009 vedtok en fellesuttalelse om vold i familie og nære relasjoner. (Se lenke til uttalelsen nedenfor)

- Det er viktig at religiøse ledere så tydelig tar avstand fra å bruke religion til å legitimere vold, sa Berit Hagen Agøy.

Motarbeide radikalisering
Kirkenes verdensråd (KV) ber medlemskirkene om å ta nye grep for å hindre og motarbeide radikalisering. I bakgrunnsdokumentene til uttalelsen "Religion og vold" fra KVs sentralkomite tirsdag, varsles det at dette blir en hovedsak for arbeidet i 2017.

Tidligere utenriksminister Knut Vollebæk er medlem av KVs kommisjon for kirkenes internasjonale relasjoner, og deltok i presentasjonen av temaet "Religion og vold". Han tok utgangspunkt i korstogenes tid der den kristne kirke brukte makt og vold med støtte fra makthavere. At det i dag er økende interesse i internasjonale organisasjoner og FN for å samarbeide med kirkene, kommenterte han på denne måten:

- Denne nye interessen kommer ikke av at religiøse ledere har vært til hjelp med å løse konflikter. Tvert imot har dette å gjøre med hvordan religion nå blir brukt i terrorisme.

- I et forum som dette er det viktig at vi gransker oss selv heller enn å rette pekefingre mot andre. Hvordan kan vi hindre en repetisjon i Den sentralafrikanske republikk av det som skjedde i Rwanda, der massakre foregikk i kirkene og prester deltok i folkemord? spurte Vollebæk.

Siden KV ble opprettet like etter Andre verdenskrig har fredsarbeid stått sentralt i organisasjonen. På KVs siste generalforsamling i Sør-Korea i 2013 vedtok man "Pilgrimsferd for fred og rettferdighet" ("Pilgrimage of Justice and Peace") som overskrift over virksomheten i verdens største organisasjon for kirkesamarbeid.  Generalforsamlingen vedtok uttalelsen “The Way of Just Peace”.

I en uttalelse fra Sentralkomiteen 28. juni poengteres det at religiøst motivert vold har tiltatt i styrke. Man nevner spesielt den såkalte "Islamske statens" brutale vold mot ulike religiøse grupperinger i Syria og Irak.

- Religiøst motivert vold er en del av både historie og nåtid i alle de store religionene, Islam, hinduisme, buddhisme, jødedom og kristendom. Og mange steder utsettes minoriteter for hatefullt spåk og voldelige angrep, slår uttalelsen fast.

Samarbeid om barns rettigheter
Kirkenes verdensråd innledet i fjor formelt samarbeid med UNICEF for å øke oppmerksomheten omkring barns rettigheter. Samarbeidet er beskrevet i dokumentet "Principles & Tools for Child-friendly Churches".

I sin tale til KVs sentralkomite understreket KVs generalsekretær Olav Fykse Tveit at dette er et sentralt tema under overskriften "Religion og vold".

- Jeg tilhører den første generasjonen som har vokst opp med lovgivning mot all form for vold mot barn. Vi vet at religion stadig brukes for å legitimere eller unnskylde at vold mot barn brukes som en del av oppdragelsen, sa Fykse Tveit.

Han mener samarbeidet med UNICEF vil gi kirkefellesskapet større faglig innsikt i dette problemet.