Klima for lokalsamarbeid

Suksessformelen for å holde ut i kampen for klimarettferdighet er klar. Samarbeid på tvers av kirkesamfunn og organisasjoner oppleves som entydig positivt.

Klimapilegrimer var samlet foran Stortinget til felles kamp for miljøet. (Foto: James Anaquad Kleinert)

Dette viser en ny undersøkelse som tar for seg erfaringer fra den tverrorganisatoriske kampanjen Klimapilegrim 2015.

– Et overveldende flertall på 77 prosent sier seg enig i at det var positivt å samarbeide med andre aktører, sier Per Ivar Våje, klimarådgiver i Kirkerådet.

Før kampanjestart på Klimapilegrim ble lokalarrangørene oppfordret til å la bredden i nærmiljøet medvirke til å skape engasjement. I forbindelse med avslutningen av det tiårige samarbeidsprosjektet Skaperverk og bærekraft har Våje sendt ut spørreskjema til samtlige av landets menigheter, samt menigheter i andre kirkesamfunn, for blant annet å avdekke hvem menighetene samarbeider med og hvordan samarbeidet foregår. Dette har gitt interessante konklusjoner…

Stort potensial for mer samarbeid
Tilbakemeldingene viser at selv om folk har positive erfaringer med samarbeid fra kampanjen Klimapilegrim 2015, er det mye å gå på.
– På spørsmålet om samarbeid med andre aktører i arbeid med vern om skaperverket og kamp for rettferdighet, er det påfallende mange menigheter som sier at de i liten grad har kontakt eller samarbeid med andre, sier Våje.

For menigheter i Den norske kirke svarer 55 prosent at de ikke har kontakt med andre menigheter og kirkesamfunn om dette. Tallene er tilsvarende for menigheter i andre kirkesamfunn.
– For samarbeid med lokale lag og foreninger, svarer 52 prosent av menighetene i Den norske kirke at de ikke har slikt samarbeid, mens tallene for menigheter i andre kirkesamfunn er 65 prosent, forklarer Våje.

Lite samarbeid med beslutningstakere og næringsliv
Når det gjelder samarbeid med lokale beslutningstakere som politikere, næringslivsledere og liknende, forteller 65 prosent av menighetene i Den norske kirke at de ikke samarbeider. Tallene for menigheter i andre kirkesamfunn er her 71 prosent.

– Dette er egentlig ikke så rart, siden vi ser at det ofte er andre aktører som for eksempel Kirkens Nødhjelp som i størst grad driver med beslutningsvirkende arbeid på lokalt plan, fortsetter Våje.
Han er mer overrasket over at det rapporteres om relativt lite samarbeid mellom menigheter og bispedømmene.
– 36 prosent av menighetene i Den norske kirke sier at de ikke samarbeider med bispedømmet, mens tallene for menigheter utenfor Den norske kirke er 83 prosent. Det er altså gjennomgående lite samarbeid mellom kirkesamfunn, mellom menigheter og lokale lag og foreninger og mellom menigheter og lokale beslutningstakere – så her er det et stort potensial. Vi så jo at samarbeid i forbindelse med Klimapilegrim var vellykket, men det var kanskje lettere når det var konkret og avgrenset prosjekt. Men dette går det an å få til også på flere felter innenfor miljø og klima, avslutter klimarådgiver Våje optimistisk.