Kristensionisme - Et hinder for fred?

Mandag 8. september inviterer Norges Kristne Råd, Mellomkirkelig Råd i Den norske kirke, Norske kirkeakademier og Sabeels venner i Norge til åpent seminar om kristensionismen.

Illustrasjon hentet fra den aktuelle boken «Armageddon, Halleluja! Møter med politisk kristendom» av Dag Hoel.

Seminaret arrangeres i forbindelse med lanseringen av boken «Armageddon, Halleluja! Møter med politisk kristendom» av Dag Hoel.

- Vi trenger mer kunnskap om hva kristensionismen er, både når det gjelder teologisk begrunnelse og politiske implikasjoner, og seminaret vil gi en aktuell oppdatering, sier generalsekretær i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke, Berit Hagen Agøy.

Et kjennetegn ved kristensionismen er at jødenes hjemvendelse til staten Israel støttes ut fra en kristen begrunnelse i bibelske profetier. Den kristensionistiske bevegelsen i Norge har tilslutning i mange kirkesamfunn og promoteres også gjennom ulike medier, særlig Visjon Norge og Norge Idag.

- Dagens politiske situasjon i Palestina og Israel aktualiserer debatten rund kristensionismens teologiske og politiske begrunnelser, mener Berit Hagen Agøy.

Seminaret 8. september tar for seg kristensionismens grunnlag, innflytelse og konsekvenser, med tre hovedinnledere: Biskop i Bjørgvin, Halvor Nordhaug, redaktør i Dagen, Vebjørn Selbekk og pensjonert prest, Jens Olav Mæland.

Det åpne seminaret finner sted på Kirkens Hus i Rådhusgt. 1-3 i Oslo, mandag 8. september kl.18.00-20.00.