Birgitte Bentzrød ny prost i Nord-Gudbrandsdal

25. februar 2019 begynte Birgitte Bentzrød i stillingen som prost i Nord-Gudbrandsdal. 3. mars er den høytidelige innsettelsen i Sel kirke. Vi har hilst på nyprosten, som sier hun gleder seg til å, sammen med menighetene, finne ut av hvordan de kan fortsette arbeidet med å bygge en levende folkekirke i Nord-Gudbrandsdal.

Birgitte Bentzrød blir ny prost i Nord-Gudbrandsdal.

Vi spurte Birgitte Bentzrød: Hva fikk deg til å søke stillingen?

- De fem-seks siste årene har jeg hatt en lærerik administrativ stilling i Sjømannskirken hvor en del av oppgavene kan sammenlignes med prosteoppgaver, men prestebiten mangler. Jeg ønsker å komme et skritt nærmere preste- og menighetstjenesten igjen, samtidig som jeg tror jeg kan være med å bidra til fortsatt utvikling av tverrfaglig samarbeid. Jeg må også legge til at målsetningen som framkom i stillingsutlysningen om å bygge opp en levende folkekirke her for alle de døpte og å åpne kirken(e) for folks tro og hverdag appellerte til meg.

Kan du fortelle litt om deg selv?
- Jeg kommer fra Stavern og er 57 år. Jeg har vært feltprest i Bodø, Libanon og Kosovo, hatt menighetsprestetjeneste i Meløy, Leksvik og Bø i Vesterålen, vært sjømannsprest/bestyrer i Hamburg og Mallorca/Barcelona. Det har blitt nærmere 17 år i Sjømannskirken, hvor jeg har vært utenlandssjef/regionleder de siste årene. Ellers er jeg både tante og grandtante til to, og gleder meg til å kunne se mer til dem nå som jeg for første gang skal ha både bosted og arbeidssted på Østlandet.

Hva gjorde at du valgte å bli prest?
- Jeg var ettåring i Skolelaget etter gymnaset, og jeg bestemte meg da for å studere teologi. Men bare som en lang bibelskole, for prest skulle jeg ikke bli. Jeg tror til og med at jeg for sikkerhets skyld var mot kvinnelige prester. Men på slutten av studiet var det en del som så annerledes ut for mitt vedkommende, og tanken på å bli prest var kommet nærmere. For meg har frihet alltid vært spesielt viktig, og den gang opplevde jeg det som en meningsfull vei å slå inn på når jeg både som sjelesørger og forkynner kunne holde opp den friheten som evangeliet vil skape i oss og mellom oss.

Vi skal ikke be deg komme med en programerklæring, men kan du si litt om hva du vil legge vekt på – eller gjerne hva du gleder deg til –  i arbeidet for prostiet og for kirka?
- Jeg er spent på hva menighetene er opptatt av. Jeg gleder meg til å oppdage sammen med menighetene hvordan en fortsetter med å bygge en levende folkekirke.

Nå kommer du til et prosti med vakker natur og et tradisjonsrikt kulturliv. Hva liker du å bruke fritiden din til?
- Før i tida pleide jeg å sykle Styrkeprøven Trondheim-Oslo, og halset ned Gudbrandsdalen på nattestid. Nå ser jeg virkelig fram til å oppleve både naturen og kulturen. Da kan det jo passe bra at farta på syklingen nok har gått en del ned. Jeg liker å høre på all slags musikk, og gleder meg spesielt til å komme til et område hvor folkemusikken er bruksmusikk, og jeg håper på mange anledninger til å oppleve den.

---

Vi ønsker Birgitte Bentzrød velkommen til Nord-Gudbrandsdal prosti og til Hamar bispedømme!