Tilskudd til kirkelige formål (OVF-tilskudd)

Innen 26. november 2018 kan menighetsråd og andre aktører i det kirkelige liv søke om tilskudd til lokale eller regionale prosjekter innenfor områder som er blant kirkens satsningsområder.

Søkere utfordres til å lage prosjekter som kan knyttes til Hamar bispedømmes nye visjon og bidra til å virkeliggjøre den.

Hamar bispedømmeråd bekjentgjør med dette muligheten til å søke om tilskudd til kirkelige formål fra avkastningen til Opplysningsvesenets fond (OVF) for 2019.

Hvem kan søke - og til hva
Lokale og regionale organisasjoner og råd kan søke om tilskudd til lokale eller regionale tiltak/prosjekter innenfor Kirkemøtets satsningsområder, som er

• diakoni
  • kirkemusikk og kultur
  • barn og unge
  • gudstjenesteliv
  • samisk kirkeliv

I 2017 og 2018 ble hovedtyngden av tilskudd gitt til diakonale prosjekter innenfor "Det gode møtet" - tiltak for flyktninger og asylsøkere i lokalsamfunnene. De som ønsker å videreføre disse prosjektene eller initiere nye tiltak, bes om å søke.

Hamar bispedømmeråd har vedtatt en ny visjon for bispedømmet:

Visjonen blir lansert høsten 2018 og har et stort potensial for å inspirere og samle bispedømmet. Hamar bispedømmeråd vil derfor utfordre søkere om å lage prosjekter som kan knyttes til denne visjonen og bidra til å virkeliggjøre den.

Om søknaden

• Søknaden skal inneholde søknadssum, prosjektbeskrivelse og budsjett for tiltaket.
  • Søknaden bør definere hvilket av satsningsområdene tiltaket vil falle inn under.
  • Organisasjonens/rådets organisasjonsnummer og bankkontonummer for eventuell utbetaling av tilskudd må oppgis
  • Kontaktinformasjon oppgis, med navn, telefonnummer og epostadresse på kontaktperson.
  • Det blir vurdert som en fordel om søknader i regi av frivillige organisasjoner skjer i samarbeid med menighetsråd eller anbefales av menighetsråd.
  • Om tiltaket er tenkt gjennomført over flere år, bør det fremkomme av søknaden. Det vil likevel kun gis tilskudd for ett år av gangen. Det må søkes på nytt for senere år.
  • Pågående prosjekter som tidligere har fått støtte, må søke på nytt for 2019.
  • Beløpet det søkes om må være minst kr. 20 000,- for 2019.
  • Det blir stilt krav om regnskapsrapportering på anvendelsen av midlene, samt rapportering på måloppnåelse.

Søknadsfrist
Søknader må være bispedømmerådet i hende senest i løpet av mandag 26. november 2018.

Søknad med vedlegg sendes enten pr. epost til hamar.bdr@kirken.no, eller til Hamar bispedømmeråd, postboks 172, 2302 Hamar.

Behandling av søknadene
Det legges opp til at vedtak om fordelingen av tilskuddene skjer i Hamar bispedømmeråds møte 13. desember 2018.

Likelydende brev om dette går til alle menighetsråd med kopi til fellesrådene og prostene i bispedømmet.