Trivelig visitas i mangfoldige Birkenes

Forrige uke var biskop Stein Reinertsen på visitas i de tre menighetene i Birkenes. Her møtte han både skolebarn, skoleledelsen, kommunepolitikere, lokale bedrifter og tilsatte i menighetene. Og i tillegg traff han barn og unge på motorsykkel i den lokale trial-klubben.

Biskopen møtte bygdefolk på tirsdagstreffet på biblioteket på Birkeland.

En bispevisitas er en del av biskopens såkalte tilsyn med menighetene. Det innebærer først og fremst at biskopen skal inspirere og motivere menighetene. I praksis betyr det mange hyggelige møter med folk der det er tydelig at menigheten setter pris på besøk fra biskopen og hans følge..

Birkenes kommune har tre menigheter. Birkenes menighet, Herefoss menighet og Vegusdal menighet. I kommunen er det fire kirkebygg: Birkenes kirke fra 1858, Vegusdal kyrkje fra 1867, Vegusdal kapell fra 1974 og Herefoss kyrkje fra 1865. Felles for kommunen er at det er mange som setter pris på kirkene sine og gjør en stor innsats for å holde dem ved like og og fylle dem med innhold.

Ikke A- og B-lag
De største samlingene var menighetsfesten i aulaen på folkehøyskolen og den avsluttende visitasgudstjenesten i Birkenes kirke. På disse arrangementene var det fullt hus. På den avsluttende gudstjenesten holdt biskop Stein Reinertsen sitt visitasforedrag der han trakk fram de mange positive sidene ved de tre menighetene. Blant annet snakket han om å inkludere alle:

-Det er ikke noe A- og B-lag i kirka vår. Vi er døpt inn i fellesskapet enten vi er biskop, ansatt, frivillig eller oppsøker felleskapet en sjelden gang. Men for at folkekirka skal være et levende fellesskap, er vi helt avhengig av de trofaste frivillige som dere kan være stolte av i Birkenes, Vegusdal og Herefoss, sa han.

I sitt visitasforedrag understreket han hvor viktig der er at kirken har åpne dører:

-Økonomien er viktig, selvsagt, men enda viktigere er den gode kommunikasjonen og de åpne dørene. Derfor var det ekstra viktig å samtale om frivillig arbeid, om kirken som kulturarena og om hvordan vi
sammen kan gjøre Birkenes til en enda bedre kommune for innbyggerne.

Biskopen ble veldig imponert over det flotte samarbeidet mellom idretten og kirken i Birkenes. På besøket hos Trialklubben fikk han blant annet se klubbens nye logo: Enn tøff motorsykkel som har korset plassert på motoren, midt i logoen.