Sterkt møte med flyktninger og unge i Risør

Biskop Stein Reinertsen var i forrige uke på visitas i Risør og Søndeled menigheter. Her møtte han kommuneledelse, lokale bedrifter, den kirkelige staben og ikke minst mange ungdommer. Blant dem var flyktningene som får undervisning i voksenopplæringa i kommunen.

Biskop Stein Reinertsen sammen med utenlandske ungdommer på voksenopplæringen i Risør. Foto: Erling Jakobsen.

Visitasen startet onsdag 8. november med et morgenmøte med ordfører Per Kristian Lunden. Han trakk fram det gode og konstruktive samarbeidet som han opplever det er med Den norske kirke i Risør kommune. Ordføreren ba også om gode tips fra biskopen i og med ordføreren skal begynne med å vie brudepar i kommunen! Senere ble biskopen og hans følge invitert til lunch-møte med varaordfører Elen Lauvhjell og kommunalsjef Nils Martin Andersen.

Onsdagskvelden ble avsluttet med medarbeiderfest i Frydendal menighetshus, hvor blant annet Risør motettkor under ledelse av organist Tor Morten Halvorsen fremførte sanger fra sitt varierte repertoar. En meget smakfull middag ble laget og servert av staben. De frivillige medarbeidere i menigheten var gjester denne dagen. Biskopen holdt tale om kulturens plass i kirken.

Under visitasen ble det også et sterkt møte med flyktningene i voksenopplæringen i Risør, der Kirsten Jonassen Sigmundstad er leder. Her fikk biskopen samtale med to av klassene. Blant flyktningene er det mange muslimer, men også en del ortodokse (koptiske) kristne fra Eritrea.

-Jeg ser med glede at koptiske kristne fra Eritrea har sitt gudstjenestefellesskap i Frydendal menighetshus. Fortsett å arbeide for at flyktninger og asylsøkere kan finne et godt hjem og venner i Risør kommune, og også finne sin plass i menighetene, sa biskopen i sitt visitasforedrag i Risør kirke søndag.

Torsdag ettermiddagen fikk biskopen en god samtale med fore ungdommer som er med i Reload, et tiltak for ungdommer som går i videregående skole. Dette arbeidet er en del av det tverrkirkelige ungdomsarbeidet som er mellom kirkene i Risør kommune.

-Jeg er imponert over det flotte arbeidet som foregår i Søndeled med barn og ungdom gjennom barneforening, speider og Ten-In, og arbeidet i Risør med blant annet Reload.  Godt å se at det er et tverrkirkelig samarbeid i Risør med blant annet Frikirken om dette arbeidet, sa biskop Stein Reinertsen