Barbu markerer at Himalpartner er 80 år

På Gudstjenesten 8. juli får Barbu kirke i Aust-Agder besøk av Himalpartner, misjonsorganisasjonen som i år feirer 80-års jubileum. Barbu menighet har nylig inngått en fireårig samarbeidsavtale med Himalpartner.

Himalpartner arbeider blant annet for å bedre helsen til innbyggerne i Nepal. Foto: Himalpartner.

En antar at 20 % av Nepals befolkning på ca. 30 millioner omfattes av psykiske lidelser. Til tross for sin utbredelse, er slike lidelser et lite påaktet problem i landet. Prosjektet som Barbu menighet støtter, er knyttet til dette arbeidet.

-Himalpartners mål er å være et redskap for Guds kjærlighet i Himalaya. Guds kjærlighet kommer til uttrykk i kampen for at mennesker med psykiske lidelser skal få leve ut sitt menneskeverd og sitt potensiale, heter det i en appell fra misjonsorganisasjonen.

På Gudstjenesten i Barbu blir det besøk av generalsekretæren for Himalpartner, Heidi Westborg Steel, og av tidligere nepalmisjonær Odd Hoftun. Både Himalpartner og selve prosjektet vil bli presentert under gudstjenesten.

Himalpartner driver sitt arbeid i nært samarbeid med United Mission to Nepal, en paraplyorganisasjon som koordinerer virksomheten i Nepal for misjonsutsendinger fra mange land. Generalsekretæren i United Mission to Nepal, Joel Hafvenstein, vil også være med denne dagen. Himalpartner er navnet på det som tidligere het Tibetmisjonen.

I tillegg har Barbu Menighet også besluttet å forlenge sin samarbeidsavtale med Stefanusalliansen om arbeidet i Egypt, i denne omgang for to år.

For begge prosjektene er målet å samle inn kr. 20.000 hvert år.