Påmeldingsfristen løper snart ut!

Påmeldingsfristen til fagdager for glassmaleri løper snart ut - 12. oktober.

Påmeldingsfristen løper snart ut!

Er du kirkeverge for en kirke med glassmalerier? Har du spørsmål rundt de vedlikehold og restaurering av vinduene Eller er du bare facsinert av glassmaleriene som kunst?

Ikke gå glipp av fagdagen 17. oktober i Borgestad kirke. Arrangementet er et samarbeid mellom Agder og Telemark Bispedømmeråd og NIKU og er støttet av midler fra Riksantikvaren.

10:00        Registrering

10:30        Velkomst v/ Geir Myre  Agder og Telemark bispedømme

10:45        Hovedforedrag: Lys og liv. Farga og måla glas i norske kyrkjer.
                  Øystein Ekroll – Restaureringsarbeidene ved Nidarosdomen

11:30        Lunch / flytting over til kirken

12:15        Kort innføring i historikken til glassmaleriene i kirken Skien kirkelige fellesråd

12:30        Foredrag: Kirkekunstneren Emanuel Vigeland (1875-1943). Pioner og fornyer innen
                  glassmaleriet i Norge med vekt på glassmaleriutsmykningen til Borgestad, 1917-1919.

v/ Tone Klev Furnes, kulturrådgiver Agder og Telemark bispedømme

13:15        Foredrag: Originalt og sekundært. - Etikken rundt begrepene å vedlikeholde, restaurere
                  og konservere glassmalerier.
Nina Kjølsen Jernæs, malerikonservator NKF-N, NIKU