Pilegrimer fra Agder vandret til Røldal

Nærmere 20 pilegrimer fra Agder-fylkene vandret den andre helga i juli fra Haukelifjell til Røldal. Dermed opprettholdt de den gamle tradisjonen med vandringer fra Agder til Røldal stavkyrkje.

Vandrerne er samlet til "pilegrimsord" og sang. Pilegrimsprest Rolf Martin Synnes til høyre.

I middelalderen gikk det gjetord om helbredelser og undere når krusifikset i Røldal "svettet" på jonsoknatten (gammel-jonsok). Dette var neppe det primære målet for de moderne pilegrimene som lørdag 8. juli gikk fra Midtlæger til Røldal, en etappe på nær 20 kilometer. Det var likevel en flott opplevelse å være på vandring med alt det innebærer av fysiske utfordringer og tanker som melder seg under veis.

Under ledelse av turarrangør og pilegrimsentusiast Bjørnar Mørenskog og pilegrimsprest Rolf Martin Synnes (nå prest i Lindesnes), startet pilerimshelgen fredag  7. juli med busstur til Haukelisæter og overnatting der. Lørdagen gikk pilegrimene den gamle leden fra Midtlæger noen kilometer fra Haukelisæter, via Kaldevatn, Gluggvardskardet og Grytdalen.  I Grytdalen var det besøk på setra hos geitebonde Olav Tveita der vandrerne fikk servert deilig rømmegraut.

Nede i Røldal ble vandrerne møtt med klokkeklang fra den gamle stavkirka, og sokneprest Arne Natås tok i mot dem. Her deltok pilegrimene på pilegrimsstemnet der de fikk oppleve pilegrimskonsert, foredrag og gudstjeneste, før de drog tilbake til hverdagen søndag formiddag. Pilegrimshelga ble arrangert av Bjørnar Mørenskog i samarbeid med Agder og Telemark bispedømme.