Ord og fortellinger som vi kan ta for gitt, er ikke nødvendigvis kjente for elevene.
Sender du undervisningsopplegget til læreren på forhånd, vil du kunne spørre læreren om hun ser ord eller uttrykk som hun tror kan være til hinder for elevens forståelse. Kanskje kjenner du også en elev i riktig alder som du kan bruke som språk-konsulent på forhånd?
Ofte bruker vi spørsmål for å engasjere elevene, det kan være naturlig å spørre om ting som “har noen hørt om hvem som sang for gjeterne på markene?”. Unngå spørsmål som forutsetter en forkunnskap om Bibelen. Slike spørsmål vil kunne gi en del av elevene en følelse av utenforskap.
Forståelig språk
Ingen forventer at du skal vite at det å "loke" er det samme som å drive rundt på byen, at "dølt" er det samme som kjedelig. På samme måte kan vi ikke forvente at elever vet hva "kirkelige handlinger", "diakoni" eller "liturgi" er.