Å være ute i god tid, er et tips som går igjen både hos undervisningsansatte i kirken og i skolen. Men de har også flere tips, og de har vi satt sammen her. Målet er å bidra til kontiniutet i samarbeidet, samt forutsigbarhet for skolen, de foresatte og kirkens ansatte.
1:
- Tenk gjennom hvilke ressurser dere har i staben: tid, personell, faglig og pedagogisk kompetanse. Hvem kan bidra inn mot undervisning?
- Finn inspirasjon til skole-samarbeid for det enkelte trinn. Tips til det enkelte trinn finner du på denne siden.
- Gjør dere kjent med kompetansemål og læreplaner.
- Gjør dere også kjent med aktuelt lovverk.
2:
- Opprett kontakt med skolen.
- Be om å få komme på rektormøte.
3:
Forslag til innhold i møtet:
- Lag på forhånd forslag til en overkommelig plan som ivaretar kompetansemål. Dette kan dere snakke om på møtet.
- Lag et helt ferdig opplegg for ett enkelt trinn som du kan vise som eksempel. Ta inn endringer etter innspill fra skolen og prøv i så stor grad som mulig å ha et opplegg du bruker år etter år. Vær forberedt på at noen lærere vil ønske å se hele opplegget på forhånd. Et oversiktelig oppsett gjør det også enklere for andre å overta opplegget etter deg. I tillegg kan ferdige undervisningsopplegg deles med andre i kirken som jobber med skolesamarbeid, og på den måten gjør vi som kirke et bedre og mer effektivt arbeid.
- Ta med forslag til formell avtale. Begynn gjerne dialogen om å få på plass en formell avtale.
4:
- Snakk med lærer (det er ikke sikkert at rektor har gitt lærer veldig mye informasjon om formell avtale, plan for samarbeid mm. Husk at det heller ikke er sånn at alle lærere er oppdatert på lovverk angående skole-kirkesamarbeid.)
- Finn ressurser på våre nettsider til utvikling av skoletimer (trinn 1 til 10)
- Skriv ut ferdige opplegg slik at du eller din etterfølger kan “snu bunken” neste år. Del gjerne også opplegget med oss slik at flere kan finne inspirasjon. Send epost til kk827@kirken.no.
5:
- Lag informasjon til skolen som du sender ut i god tid. Gi dem eventuelt flere alternative datoer de kan velge mellom.
- Ta imot påmelding.
- Husk å sjekke at faglærer er informert om at du kommer. Sjekk innholdet i timen med faglærer, både i forhold til språk, kompetansemål, mål for timen, arbeidsmetoder, om det er noe spesielt angående elevgruppen du bør kjenne til osv.
6:
- Gjennomfør opplegget.
- Lever ut evalueringsskjema til faglærer i etterkant av undervisningsopplegget.
7:
- Gjør eventuelle endringer i opplegget ut fra tilbakemeldingene i evalueringen.
- Hold jevnlig og hyggelig kontakt med skolen.
8:
- Fortsett på et forhåpentligvis litt mindre krevende andreår hvor ressurser, invitasjoner og evaluering kan gjenbrukes.