- Et større fellesskap! Kommentar i Moss Avis, 1.november 2014

- Vi som storsamfunn legge til rette for at den assyriske kultur og deres kirkelige tradisjon får anledning til å utfolde seg her i Østfold og bli en del av det nye, inkluderende og mangfoldig lokalsamfunnet vi bygger. Den norske kirke er dypt involvert i dette allerede og vi forhandler med dem om ytterlige tilrettelegginger, skriver Atle Sommerfeldt i Moss Avis.

Den assyriske biskopen Mar Odisho Oraham overrekker en bibel på arameisk til biskop Atle Sommerfeldt.

300 av Norges 800 assyrere bor i Østfold. Det gir unike muligheter for samarbeid med og innsikt i en av vår eldste kristne kulturer. Her må Den norske kirke være med som en aktiv tilrettelegger, skriver biskopen:

- Assyrerne ønsker selv at flest mulig av dem kan bli bosatt her i Østfold slik at det blir lettere for dem å skape en «sjømannskirke» der de kan ivareta sitt språk, kultur og religiøse praksis og bidra til at nye generasjoner får kjennskap til sine røtter. Da må kommunene i Østfold bli prioritert som sted for bosetting av assyriske flyktninger og myndighetene må ikke sende familier til helt andre steder enn der det bor assyrere i Norge fra før. Da gir også vi som bor her mulighet til å bli kjent med en utrolig rik kultur fylt av tragedie, stolthet og store perspektiver på et samfunns og en kirkes utvikling, skriver biskop Atle Sommerfeldt i en kommentar i Moss Avis.

Du kan lese hele kommentaren ved å trykke på dokumentet nederst på siden.