Kirkebyggets historiske utvikling og framtid

Enhver kirke har sin historie, sin plass i samfunnet, sine kulturelle skatter. Hvordan kan kirkestedet best ivaretas og utvikles?

Foto: S:t- Laurentii kyrka – Jan Ivar Andreassen

"Vi underhåller gammelmormors kyrka. Och barnbarnsbarnens." Det var teksten på dette seglet utenfor S:t. Laurentii kyrka – Falkenberg i Sverige som fanget oppmerksomheten da ferden gikk forbi der i sommer. Kirken er byens eldste og ble bygd omkring år 1300. Navnet stammer fra diakonen Sankt Laurentius som levde i Rom på 200-tallet, og sørget for penger til de fattige og syke. Under krigsårene på 1500-tallet brant kirken ned, men ble bygd opp igjen. Kirken har gjennom tidene vært benyttet både som gymsal og til filmframvisning, blant annet. Den vakre kirken som er populær å både bli døpt i og viet i, er nå under rehabilitering.

Kontrasten der entreprenører under restaureringsprosesser dekorerer kirketårnene våre med sine reklamelogoer kontra den Svenska kyrkans segl om gammelmormors og barnbarnsbarnens kirke på bakkenivå, er stor. Svenska kyrkan henvender seg her til de som passerer tett på kirken, og budskapet er enkelt, og som vi kan tolke til at vi ivaretar og opprettholder kirkens bygg og funksjon for alle, et bruksbygg med historie og framtid.

Enhver kirke har sin historie, sin plass i samfunnet, sine kulturelle skatter – de materielle, og de immaterielle. Kirkene er et sted der levende tradisjoner og tradisjonell kunnskap blir overført mellom folk og mellom generasjoner.

I disse dager er det vel ingen kirkeforvaltere som ikke reflekterer over hvilke muligheter det nye kirkebevaringsfondet gir. Gjennom informasjon og foredrag, kurs i søknadsskriving, opprettelse av administrativ enhet og ansettelse av fagpersoner, ruster Kirke-Norge seg til søknadsrunden for 2025 med søknadsfrist den 4. november 2024.

I denne prosessen tror vi at det er viktig for det enkelte fellesråd å tenke helhetlig om de prosjektene det søkes om. Hvordan kan kirkestedet best ivaretas og utformes? Hvordan formidle kunnskap til kommuneadministrasjon og politikere i hensikt å sikre kommunens garanti for egenfinansiering? Finnes det foreningsliv eller noen i kirkens nærområde som man kan samarbeide med, og som igjen kan bidra til utvikling av det enkelte kirkested? Hvordan tenne interessen hos lokalbefolkningen?

Mulighetene er mange, og vi kommer nok til å få høre om mange kreative prosjekter når de 300 millionene som er utlyst skal fordeles. Hvordan kan du eller dine medarbeidere påvirke til en god rehabilitering av den eller de kirkene du har ansvar for? Hvilke funksjoner bør kirkens bygg ha for å være en god møteplass og bidra til å mennesker tilhørighet der?