Bygdekvinnene besøkte middelaldersteder

En fantastisk gjeng på 18 damer fra Borge bygdekvinnelag gjestet to middelalderkirkesteder i Halden torsdag 13. juni 2024.

Bygdekvinnene besøkte middelaldersteder

I over 90 år har bygdekvinnene fra Borge bidratt til en aktiv møteplass for kvinner. De har et spesielt hjerte for matkultur og gode råvarer, og gjennom sin aktivitet formidler de norske mattradisjoner og sunn matglede. Det nyter lokalkirken godt av når de stiller opp til gudstjenesten og serverer grønnsakssuppe til kirkekaffen, eller pynter kirken til høsttakkefest. Man kjenner virkelig på takknemlighet når markens grøde bugner ved alterringen og gir en ekstra dimensjon til denne gudstjenesten i oktober.

På denne litt regnfulle sommerdagen var turen lagt til Halden og middelalderkirkebesøk i Berg og Idd kirke som begge er fra 1100 tallet. De to kirkestedene ligger langs Borgleden. Som kjent er dette navnet på pilegrimsleden som strekker seg fra Elgåfossen på grensa til Sverige i sør, og til Oslo i nord. For nærmere info om ruter og etapper; https://pilegrimsleden.no

Ved Berg kirke er det bygget service-hus med dusj, toaletter og pilegrimskjøkken, og snart kan pilegrimer ta i bruk det gamle stabburet som blir ominnredet til overnattingsplass for pilegrimer. Bygdekvinnene fikk først høre om pilegrimsarbeidet og deretter ble det omvisning i kirken. Her fikk bygdekvinnene blant annet se den 300 år gamle messehagelen i rød fløyel med innvevde gulltråder.  I Berg sogn er det utarbeidet en egen ullkofte med mønster etter inspirasjon fra kirkens altertavle, og som bygdekvinnen fikk se bilde av. De fikk høre om unionsoppløsningen, og at det nettopp på denne dagen i 1905 i Berg kirke, var folkeavstemning om landets uavhengighet. Etter at de stemmeberettigede hadde gitt sitt unisone JA til løsrivelse fra Sverige, fortelles det at det ble fest på Rød herregård.

Flere av bygdekvinnene hadde vært elever på Risum husmorskole, og kunne bidra med historier fra skoletiden og gudstjenestene i Idd kirke. Under omvisning på Idd ble det et innblikk i Wegenerfamiliens historie, og hva denne familien har betydd for kirken. Videre om kirkens unike klenodier hvor noen er over 800 år gamle, men også et blikk på nyere tid. Kirken har nylig gjennomgått omfattende utvendig restaurering og kirkegården er utvidet. Den fine kirkegårdsmuren med rullesteiner fra Kirkøya på Hvaler, og de nye kirkegårdsportene designet av menighetspedagog og kunstner Iselin Andersen Gjøstøl gjorde inntrykk.