Felles infotiltak konfirmasjon 19.mai

Vil dere være med på koordinert informasjonstiltak om konfirmasjon i digitale medier og aviser regionalt og lokalt? For at vi skal lykkes med økt synlighet og få flere til å velge kirkelig konfirmasjon tilbyr vi et koordinert infotiltak for alle sokn i Borg.

Det er konfirmasjon i kirken, og tre konfirmanter ser i kamera etter de er konfirmert.

I forbindelse med årets konfirmasjonskampanje ser vi at det er nødvendig å være tydelige og synlige i digitale medier og lokaaviser på at man kan melde seg på årets konfirmasjonsopplegg.

Hvorfor: Andre tilbydere har de siste årene brukt sosiale medier og kampanjer på en effektiv måte for sin markedsføring, dette må vi i Dnk forholde oss til og bidra til at kirkens konfirmanttilbud blir synlig på lik linje med andres tilbud. Kirkerådet har en nasjonal kampanje både på Instagram, Tik Tok og Facebook, ved siden av at de betaler for at de som søker konfirmasjon på google skal få opp Kirkens konfirmasjonstilbud. 

Hva og når: Et felles informasjonsframstøt i sosiale medier i Borg som geografisk område, og bispedømmets aviser både fysisk og på nett, samt eventuelt på soknenes facebooksider og instagramprofiler fra 19.mai til 22.mai. Det blir et bilde med enkel tekst som opplyser om at i disse dager kan du melde deg på konfirmasjon der du bor. Dette kan enkelt kombineres med soknenes egne publiseringsplaner, om dere vil være med er det lurt at dere publiserer det felles bildet (men med påmeldingslenke direkte til deres egen side) den 19.mai. Om dere vil kan dere også publisere en video den 21.mai, enten en lokal video eller fra konfirmasjonskampanjen på Ressursbanken.

Oppdatert 18.mai:

Til kontaktpersoner for konfirmasjonskampanjen,

Nå er det bestilt massiv annonsering i sosiale medier i deres geografiske område med målretting mot to grupper; foreldre og ungdom 13-14 år. Vi har lent oss på ekspertisen i mediebyråene når det gjelder målrettingen og utformingen av tekster. Det er gjort et stort arbeid både med å undersøke atferd og ønsker i målgruppene, samt teste ut innhold. Det betyr at landingssidene dit folk sendes er kvalitetssikret og kommunikasjonsfaglig godt begrunnet. Landingssidene som folk som ser kampanjen sendes til: ungdom: https://kirken.no/nb-NO/konfirmasjon/konfirmantene/ Foreldre:  https://kirken.no/nb-NO/konfirmasjon/foreldreforesatte/. Derfra kan de klikke på sider dere de søker opp menighetens nettsider, men før de kommer dit får de se innhold vi vet målgruppene ønsker.

Vi har også kjøpt plass i deres lokalavis, både fysisk og digitalt.

En endring fra opprinnelig plan; kampanjen kommer til å bli lengre enn varslet. Den starter i morgen 19.mai, og går til 2.juni. Dette fordi det tar tid å få resultater i digitale medier.

 

Hva skal dere gjøre nå:

  1. Sjekk at nettsidene deres er klar for å ta imot interesserte og påmeldinger. Folk som kommer fra kampanjen kommer til forsiden til nettstedet deres.  Tips: legg inn toppbilde med ungdom/konfirmanter, legg påmelding til konfirmasjon synlig og tilgjengelig på førstesiden. Ha en oppdatert artikkel om konfirmasjonstiden i deres menighet på forsiden.
  2. Sikre at nettartikkelen deres synes i google ved å søkeordoptimalisere den. Se veiledning steg for steg her: https://kirken.no/globalassets/bispedommer/borg/dokumenter/aktuelt/2021/oppskrift_s%C3%B8keord_konfirmasjon_borg_bisped%C3%B8mme_episerver.pdf
  3. Publiser filmer og bilder om konfirmasjon på deres sosiale medier. Jeg sender dere filmer via wetransfer i egen epost. Si ifra hvis dere ikke får dem. Eller bruk egne filmer, bilder. Det viktige nå er at vi samme får til synlighet i sosiale medier. Dere vet selv når på døgnet, hvilken frekvens på innhold og hvilket innhold som treffer deres følgere. Om dere ikke gjør det vil jeg anbefale at dere har minst fem innlegg på deres sider i sosiale medier i løpet av perioden 19.mai til 2.juni. Kveldstid rundt 19 er en tid da mange er på sosiale medier.
  4. Sørg for at hele staben vet om dette tiltaket og at de er i stand til å svare på eventuelle spørsmål fra interesserte.
  5. Dersom dere har kapasitet- oppslag i media. Nå er tiden for å ta en telefon til din lokale avisredaksjon for å fortelle om noe nytt, spennende eller gøyalt dere eller konfirmantene dere nå har, har gjort. Synlighet i media gir resultaterJ Hva er hjemmeleir, kreativitet for å finne gode løsninger, gode resultater på noe dere har gjort- mye kan være interessant for mediene.

 

Forslag postetekster:

Konfirmantene

Postetekst FB/IG: Å være konfirmant i kirken er å være en del av et fellesskap! ⭐ Opplev livet som konfirmant på TikTok: https://www.tiktok.com/tag/konfirmantene"

Overskrift FB/IG: Opplev konfirmasjonstiden

Overskrift Snapchat: Sånn er livet til #konfirmantene

Foreldre:

Postetekst FB/IG: Å være konfirmant i kirken er å være en del av et fellesskap! Les mer om hva konfirmasjonstiden går ut på her.

Overskrift FB/IG: Opplev konfirmasjonstiden

Finn bilder her: https://ressursbanken.kirken.no/nb-NO/2017/konfirmasjon---kommunikasjonsmateriell/#na

Alt godt!

Ta kontakt dersom dere har spørsmål! Ta også kontakt dersom dere vil ha alle filmene fysisk- så sender vi direkte til hver og en av dere:)

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"