Prisen ble tatt imot av nestleder i Fellesrådet Harald Peter Stette, kirkeverge Gisle Kavli og informasjonskonsulent Mia Gill Kristiansen. Prisen var et diplom, et fat fra Lannem keramikk og honning fra bispegården.
Juryformann Erling OMvik overrekker diplom til nestleder i fellesrådet Harald Peter Stette, i midetn Mia Gill Kristiansen, til venstre kirkeverge Gisle Kavli.
Juryen har bestått av tidligere redaktør Erling Omvik og kommunikasjonsrådgiver Karianne Hjørnevik Nes. Det ble fort klart at det ikke er enkeltmenigheter som synliggjøres i lokalavisene i Borg, men at hver lokalavis favner mange menigheter. Derav fokus på årets kirke, og ikke menighet.
Juryen tok utgangspunkt i antall redaksjonelle medieoppslag på nett og papir i alle lokalavisene i Borg. Medieovervåkingsverktøyet har en del svakheter, bla at trafikkulykker ved kirker kommer opp. Derfor utviklet vi en liste basert på skjønn på de seks lokalavisene som hadde flest redaksjonelle oppslag; Moss Avis, Akershus Amtstidene, Sarpsborg Arbeiderblad, Romerikes Blad, Fredrikstad Blad og Smaalenenes avis.
Juryen har klassifisert de ulike medieoppslagene fra kirken i følgende kategorier;
- Personalnytt- nye prester kommer, gamle går av. Mange av disse
- Nyheter om kirkebygg og kirkegårder. Noen av disse- flest i Smaalenenes avis
- Konsertoppslag både før og etter. Definitivt flest av disse- Særlig Akershus Amtstidene og Moss avis
- Aktuelle nyheter om for eksempel begravelsesmusikk, likekjønnet ekteskap- Romerikes blad
- Gudstjenesteinvitasjoner og rapporter- en del av disse
- Oppslag om temakvelder/kirkeakademi- en del av disse
- Oppslag om kirkens tilbud- sorggrupper, drop-in dåp, samlivskurs etc.– flest i Sarpsborg Arbeiderblad og Fredrikstad Blad
Alle disse er i stor grad oppslag som forteller om det som skjer i kirken. Det er flotte eksempler på både karnevalsgudstjeneste, hjerteromsgudstjeneste og konserter som viser at folk bruker kirka.
Vi ser imidlertid at det er tre andre typer oppslag som vi kaller mer strategiske oppslag.
- Oppslag med kristent budskap- om jul, allehelgen, pinse, påske- her er Smaalenenes avis god
- Oppslag som synliggjør menneskene i kirka, deres engasjement og som tydeliggjør kirkens relevans for menneskers liv.
- Oppslag som viser lokalkirkas betydning i lokalsamfunnet, feks oppslag om statistikk om dåp, vigsel og gudstjenestebesøk
Når det gjelder disse tre siste typene oppslag var det særlig Fredrikstad Kirkelige fellesråd som gjorde seg synlig. Eksempler er oppslag om de ansatte i kirka; enten de jobber på kirkegård, som kirketjener, korleder, organist eller prest. Vi får bli kjent med folkene, historiene deres og engasjementet deres. Det er også en tydelig vinkling mot saker som bygger omdømme; fakta om kirkens betydning og størrelse, barn og unge, demente, sorg, musikk, barnefattigdom og skolegudstjeneste. Titlene og vinklingene vekker nysgjerrighet, drar oppmerksomheten til folka bak og sakene som kirka er opptatt av. Her har noen gjort en proff innsalgsjobb!
Juryen mener også å se en Mateuseffekt av dette arbeidet; når kirka blir synligere i, og nærmere lokalavisa blir flere ansatte og frivillige inspirert til å skrive og bidra. Vi ser et større mangfold av ansatte som ytrer seg i denne lokalavisa enn i noen av de andre avisene, til tross for at flere aviser har mange flere menigheter og potensielt flere ansatte og rådsmedlemmer.
Kommunikasjon er en av seks strategier i Borg. Tidligere har bispedømmerådet kåret Årets menighetsblad (Hvaler 2016) og årets menighet i sosiale medier (Skårer 2017). I år ble årets kirke i lokalavisa kåret.