Den norske kirke i Borg har tre strategiske mål for perioden frem til 2020:
- Flere deltar i og opplever gudstjenesten som et inkluderende og trosstyrkende felleskap.
- Flere søker dåp og trosopplæring.
- Den norske kirke er synlig i samfunnet, oppleves relevant og engasjerer seg i menneskers liv.
Det fastsettes årlig resultatmål. Samlet har vi i 2016 oppnådd 13 av disse resultatmålene, fem er vi på vei til å nå, mens fem ikke er oppnådd.
Strategimål 1. Flere deltar i og opplever gudstjenesten som et inkluderende og trosstyrkende felleskap
Antall gudstjenestedeltakere reduseres i 2016. På gudstjenester på søn- og helligdager reduseres deltakelsen med 3,3%, mens på gudstjenester utenom søn- og helligdager er nedgangen noe mindre (1,6%). Det er store variasjoner mellom prostiene. Østre Romerike, Nordre Follo og Østre Borgesyssel har en økning i gjennomsnittlig deltakere, mens de øvrige prostiene har en nedgang. I en undersøkelse Norstat gjør på oppdrag fra Borg BDR viser resultatene at flertallet av deltakerne opplever gudstjenesten som inkluderende i stor grad eller svært stor grad (61 %), 3.8 i snitt på en skal fra 1-5. 36% opplevde gudstjenesten som trosstyrkende. 3.0 i gjennomsnitt. Og 65 % opplevde at kirkemusikken beriket gudstjenesten. 37 % i svært stor grad. Snitt på 3.8.
Strategimål 2. Flere søker dåp og deltar i trosopplæring
Andelen døpte av medlemmer og tilhørige har en liten oppgang på 0.5% og kan være en indikasjon på at nedgangen vi har opplevd de siste årene er i ferd med å stoppe. Det er små variasjoner mellom prostiene når det gjelder andel døpte av tilhørige og medlemmer, mens det er betydelige variasjoner når det gjelder antall dåp. Utviklingen på deltakelse i trosopplæringen er negativ på alle nasjonale breddetiltak, mens antall timer tilbud har økt. Samtidig registrerer vi stor aktivitet utover de nasjonale breddetiltakene. Det er forskjeller på utviklingen i prostiene.
Strategimål 3. Den norske kirke er synlig i samfunnet, oppleves relevant og engasjerer seg i menneskers liv.
Den norske kirke i Borg er synligere både i lokalaviser, på nett og i sosiale medier i 2016 enn i 2015. Det er svært gledelig at 90 % av menighetene bruker sosiale medier i sitt arbeid. Allikevel er det et potensiale for ytterligere økt synlighet både digitalt og i samfunnet generelt. Diakoniengasjementet er stabilt, men blir mer strategisk og foregår i økende grad i samhandling med andre organisasjoner og kommuner. Den norske kirke har økt sitt engasjement på arenaer for religionsdialog, og for mennesker med funksjonshemming. Engasjementet for flyktninger er lavere i 2016 enn i 2015. Rapporteringen på dette området har en del svakheter og må utvikles videre. Ungdomsarbeidet foregår på stadig flere arenaer og engasjerer stadig flere ungdommer.
Hovedmål 4. Flere får lyst til å jobbe i kirka
I Borg ble det ordinert 8 prester og vigslet to diakoner og en kateket. Det er stabilt søkertall til stillinger i Borg, og vi har godt kvalifiserte søkere til alle stillinger. Antallet frivillige økte totalt, men viser variasjoner på de ulike aktivitetene. Det jobbes målrettet med rekruttering.
Levende håp
Årsrapporten viser et godt arbeidsår for Den norske kirke i Borg i 2016. Den norske kirkes visjon er «Mer himmel på jord». Slik ønsker vi å gi mennesker håp i hverdagen og i vanskelige tider. Kirkene synliggjør at hos Gud er det store rom og høyt under taket. De mange menneskene som finner veien til kirkene er tegn på at håpet erfares og at møtet med Gud og den korsfestede og oppstandne Jesus Kristus gir mennesker et ankerfeste i tider med store forandringer. Det gir oss grunnlag til å si med frimodighet: Den norske kirke i Borg gir mennesker et levende håp.