Av Erling Omvik
– Vi mener at Kime er en kulturbygger. Både for kirken og for kommunen, sier redaktør Helge Solberg Mathisen (43) og layout-ansvarlig Åshild Moen Arnesen (40), begge sentrale i planlegging og utgivelse av det profesjonelle produktet som nå post-distribueres til nær 20 000 postkasser i Norges største landbrukskommune.
Mye ble endret for de fem tidligere kommunene Askim, Eidsberg, Hobøl, Spydeberg og Trøgstad fra nyttår 2020. Også det kirkelige kartet er nytt. Det kirkelige fellesrådet følger de nye kommunegrensene. I fire av kommunene ble det gitt ut menighetsblader, med noe ulik profil og arbeidsform.
Høsten 2019 vedtok Kirkelig fellesnemnd å satse på et fellesprodukt i storkommunen. Men det var også innvendinger og skepsis. Ville man lykkes i å engasjere lokalt – og kunne det bli tilstrekkelig dekning av hver enkelt menighet? Tross alt skulle det nye magasinet favne alle kommunens 12 kirker og ni menigheter.
Representanter for de ulike bladene kom sammen for å diskutere veien videre. Blant annet støttet de seg på Magnhild Landrøs undersøkelse fra 2013 om menighetsbladenes rolle. En av konklusjonene herfra: «Den dagen den lokale kirken legger ned sitt menighetsblad og prioriterer gode nettløsninger, da har kirken tapt i kampen om å gi folket en reell opplevelse av tilknytning til kirken. Da er kirken blitt en klubb kun for de interesserte, de som selv aktivt oppsøker kirkens ulike arenaer.»
Ellers hentet planleggerne inspirasjon fra det gjennomarbeidede menighetsmagasinet Færder 5.1, som så dagens lys i 2018 da Nøtterøy og Tjøme – med sine fem kirker – ble én kommune. Anerkjente Dalsgren designbyrå i Askim fikk i oppdrag å lage grunndesign for det nye produktet.
Hva skulle magasinet hete? Designbyrået anbefalte å tenke i retning av et navn med flere lag og tolkningsmuligheter. Etter noe tid og mange forslag samlet man seg om Kime, med undertittel «Magasin fra Den norske kirke i Indre Østfold».
Her forklarer Helge og Åshild bakgrunnen for navnevalget:
– Redaksjonen gjøv løs på planleggingen med stor iver rett etter nyttår 2020, med store lanseringsplaner på våren. Så kom koronaen og alt endte i unntakstilstand, sier de to nøkkelpersonene, begge med solid mediebakgrunn.
Helge S. Mathisen var tidligere journalist i Magazinet/Dagen og senere ti år i Smaalenenes Avis. Nå er han kommunikasjonsrådgiver i KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter. Åshild er ansatt som kommunikasjonsrådgiver og kateket i Indre Østfold Fellesråd. Fra før har hun journalistutdannelse og ti års journalist- og deskpraksis i Vårt Land, Klar Tale og Magasinet Strek.
Første nummer av Kime kom tidlig på høsten 2020, med hovedoppslag om korona-utfordringer for 300 konfirmanter i kommunen, med fokus på fem konfirmanter fra den interkommunale spesialskolen Mortenstua.
– Vi har vært heldige med å samle en kompetent redaksjon, der det blant annet er flere drevne pressefolk, sier Helge som i en årrekke også hadde ansvar for menighetsbladet i Hobøl. – Det knirket og gikk, og vi kjente på at det var utfordrende å lage et godt blad, legger han til.
Åshild fortsetter: – Godt lesestoff er mantraet vi jobber etter. Kime skal levere aktuelle saker som interesserer så mange som mulig. Vi gikk tidlig bort fra å ha faste sider fra hver menighet. Redaksjonen heller må sørge for at hele dekningsområdet får fram «sine» saker over tid.
Magasin-makerne i Indre Østfold er ellers svært bevisste på rollefordeling og samspill med digitale medier. Magasinet har sitt fortrinn med reportasjer, intervjuer, spaltister, notiser og personalia-stoff i elegant innpakning, mens Facebook og hjemmesider gir hyppige oppdateringer om det som skal skje i menighetene samt overføringer av gudstjenester, andakter og andre arrangementer.
Redaktør Solberg Mathisen hyller i Kimes første utgave kreativiteten som ansatte og frivillige i kirken har vist i korona-tiden:
– Vår teknologiske tidsalder har gjort at man har kunnet nå ut digitalt, og det har vi gjort i Indre Østfold til de grader. I en så stor grad at andre har sett til oss for å lære. De ressurspersonene som har stått opp og dratt lasset fortjener en stor takk. De har sørget for at klokkene har kunnet fortsette å ringe og kime ut til befolkningen i Indre Østfold, selv om det i hovedsak har skjedd gjennom Facebook-kontoer. Det vitner om at kirkene og det som skjer i og rundt dem ikke er så forgjengelig som man kanskje kunne frykte. Når vi har valgt navnet på dette magasinet, Kime, har vi søkt oss mot noe av dette uforgjengelige. Vi håper at dette kan danne et fundament for å gi indre østfoldingene godt lesestoff om kirken, menighetene og livet rundt disse, skriver han.
Magasinet kommer ut fire ganger i året, og kostnadene per utgave er ca 68 000 kroner for trykking og 57 000 kroner for fulldistribusjon med posten. Vi merker oss også at KABB (Kristent arbeid blant blinde og svaksynte) bidrar med gratis lydutgave av Kime.
Forsidene av de tre utgavene av kirkemagasinet fra Den norske kirke i Indre Østfold. Det visuelle uttrykket holder høy standard, ikke minst gjennom bildene fra fotograferende organist Leif Ingvald Skaug i Eidsberg. Foto: Erling Omvik
Redaksjonen har fått mye ros. Åshild og Helge er enige om at Facebook-kommentaren fra Indre Østfolds varaordfører Kathrine Hestø Hansen gjorde spesielt godt etter lanseringen av første nummer:
– Jeg skal ærlig innrømme at jeg aldri har vært noen storleser av menighetsbladet, men dette magasinet synes jeg var skikkelig fint. Informativt og med litt «feel good» var en bra kombinasjon. Ser fram til neste utgivelse, var Ap-politikerens hilsen.
Her kan du bla deg gjennom de tre første magasinene: