Økte midler og statlige andeler gir muligheter

Vi håper at disse økonomiske tiltakene vil bidra til en forbedring av fellesrådenes økonomi framover, og at mange etterlengtede kirkebevaringsprosjekter nå kan iverksettes.

Økte midler og statlige andeler gir muligheter

Hovedorganisasjonen KA melder i sine nyhetsbrev før pinsen om økte rammer til kommunene i 2025. Videre at Staten øker sin andel til bevaringsprogrammet med oppstart i 2024.  Anledningen er revidert nasjonalbudsjett.

Regjeringen la forrige tirsdag frem kommuneproposisjonen for 2025, hvor kommunenes frie inntekter økes med 5 milliarder. Framskriving av kostnadsøkninger som følge av demografiendringer og pensjonskostnader gjør at den reelle økningen er anslått til 2,5 milliarder. Direktør for politikk, ledelse og innovasjon i KA, Jens Bjelland sier at det er avgjørende at de kommunene som nå får økte inntekter fra 2025 følger opp lokalkirkens behov. Han sier videre at en nær og god relasjon til kommunen administrativt og politisk skaper merverdi for både kirken og kommunen når utfordringene i lokalsamfunnene skal løses.  Han oppfordrer ledere i lokalkirken til å legge en plan for myndighetsdialog og gjerne koble kommunens representant i rådet med tanke på å skape god kontakt.

KA sjef Marit Halvorsen uttrykker at man er svært fornøyd med at regjeringen har lyttet til høringsinnspillene som har kommet fra kirkeeierne, KA, kommuner og andre høringsinstanser når det gjelder kirkebevaringsprogrammet. Allerede i 2024 vil det bli avsatt en ramme på 100 millioner til kirkebevaring.  I regjeringens pressemelding om satsene for tilskudd til middelalderkirker, og kirker oppført i perioden 1537 – 1850, og kirker oppført etter 1850, settes den statlige andelen som hovedregel til 50 % av kostnadene i intervallet 0-30 millioner. Kostnadsdekkingen går til hovedprosjekt.

Bilde fra interiøret i Enebakk middelalderkirke. Foto: Jan Ivar Andreassen