Milliondryss til Romerike

Det er stor glede over at Fenstad kirke på Nes og Frogner kirke i Lillestrøm til sammen har fått 5,5 millioner i tilskudd gjennom kirkebevaringsprogrammet.

Frogner kirke. Foto: Harald Ringstad

Det er en svært fornøyd, og tydelig stolt stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik (SP) som poserer foran Frogner kirke i Romerike blad den 5. september. Nyheten om at Frogner kirke i Lillestrøm, og at Fenstad kirke i Nes har fått til sammen 5,5 millioner i tilskudd, går ikke upåaktet hen. Tilskuddene har kommet gjennom tildelingen i første søknadsrunde på det nasjonale bevaringsfondet for kirkebygg som nå er etablert. Heidi Westby Nyhus i Lillestrøm Arbeiderparti sier i samme artikkel, at det er en gledens dag for alle som er glade i kirken og kirkebygg. Frogner kirke som blir 100 år neste år er fortiden under omfattende oppussing forteller hun. Fra bispekontorets side kan vi bare bekrefte at det gjennomføres et stort rehabiliteringsarbeid på denne kirken både utvendig og innvendig. Det totale prosjektet på Frogner kirke som er listeført som særlig bevaringsverdig, består av mange deler.  Som helhet er dette et svært framoverlent tiltak. Det er nylig lagt solcelleanlegg på taket, og i disse dager er det gitt godkjenning for nytt oppvarmingsanlegg med varmestyring. Det var en svært fornøyd driftsleder for bygg og anlegg i Lillestrøm, Harald Ringstad som vi hadde kontakt med når han hadde mottatt nyheten om tilskudd.

Kirkeverge i Nes, Ingrid Marie Auke er på lederkonferanse når vi snakker med henne. Hun løfter fram det svært gode samarbeidet mellom Nes kommune og fellesrådet om rehabilitering av kirkene. Hun trekker spesielt fram kulturminnerådgiver i kommunen, Kristoffer Andersen som har ført pennen i søknadsprosessen.  Den flotte tømrede Fenstad kirke fra 1703, hadde et «gryteklart» og svært omfattende prosjekt som det ble søkt om. En tydelig glad kirkeverge forteller stolt at prosjektet i Fenstad kirke ventes å bli ferdigstilt i løpet av september.

Vi kan i tillegg fortelle at det også har kommet penger til kirker i Borg bispedømme sør for Oslo. Vår Frelsers kirke i Drøbak har fått tilskudd til to prosjekter, og Skiptvet kirke i Skiptvet til ett. Av de 100 millionene i denne første søknadsrunden, kommer det samlet hele kr 6 285 000,- til disse kirkene i Borg bispedømme. Vi gratulerer Nes, Lillestrøm, Frogn og Skiptvet kirkelige fellesråd med velfortjente midler til istandsetting av sine lokale kirker.