Ny prost i Søndre Borgesyssel prosti

Tirsdag den 11. juni tilsatte Borg bispedømmeråd Petter Johannessen som ny prost i Søndre Borgesyssel prosti.

Ny prost i Søndre Borgesyssel prosti

- Da jeg fikk meldingen om at jeg var tilsatt som ny prost i Søndre Borgesyssel prosti ble jeg skikkelig glad og ikke minst takknemlig over tilliten som er blitt vist meg, sier Petter Johannessen. Samtidig kjenner jeg også på en ydmykhet og spenning overfor den lederoppgaven som ligger foran. Å være prost i Søndre Borgesyssel tror jeg blir både spennende og utfordrende. Jeg kjenner prostiet godt fra min tid som koordinerende sokneprest i Greåker, Holleby, Soli og Tune i Sarpsborg. Og her er det mye å glede seg over, både middelalderkirker og arbeidskirker, Borgleden med pilegrimsvandringer, Olavsarv, stolt industrihistorie og dialogarbeid gjennom Dialogforum. Riktig nok kjenner jeg Sarpsborg best, men desto mer ser jeg fram til å bli bedre kjent med Halden og kirkelivet der. Jeg vet at det jobbes solid og godt på mange felt i prostiet. Noe av det som motiverer meg til å ta denne stillingen er muligheten til å få jobbe med alle de gode folka som jeg vet finnes i Sarpsborg og Halden, i råd, blant frivillige og ansatte, og sammen kan vi fortsette arbeidet for en åpen og raus kirke som er nærværende i folks ulike liv.

Jeg ønsker å være med å bidra til en inkluderende og mangfoldig kirke, der mennesker kan finne hvile, fellesskap, bli utrustet og utfordret. Jeg er opptatt av at vi synliggjør alt det flotte og meningsfulle som skjer lokalt gjennom menighetenes gudstjenesteliv, diakoni, trosopplæring og kulturtilbud. Derfor ivrer jeg for en kirke som er utadvendt, synlig og aktiv i lokalmiljøet. Med min bakgrunn har jeg også et særlig blikk for dem som ikke helt føler seg hjemme i den indrekirkelige kulturen. Jeg ønsker å bekrefte folks tilhørighet til en kirke som ønsker å favne bredt og hvor det er plass til ulike mennesker og deres mangfoldige liv. Jeg er opptatt av folk skal kunne gjenkjenne Guds kjærlighet i sine liv.

Petter Johannessen har en lang og bred kirkefaglig erfaring. Han har i litt over ett år vært seksjonsleder for personal og service avdelingen i Borg bispedømme og før den tid har han vært HR-rådgiver i en delstilling samme sted, i kombinasjon med å være koordinerende sokneprest. Han har 29 års menighetspresterfaring og har i tillegg vært prest i drabantby i Oslo, på landet og fengselsprest. Petter har også arbeidet som teologisk rådgiver for Bispemøtet i Kirkerådet og har tatt en erfaringsbasert master i kirkelig ledelse.

- Jeg kjenner at jeg stadig blir inspirert og utfordret av Den norske kirkes visjon "Mer himmel på jord" og vil være med på å jobbe strategisk og målrettet for en kirke som er synlig i samfunnet, oppleves relevant og engasjerer seg i folks liv. I en tid som vår trenger vi kanskje mest av alt noe som gir oss håp. Det er så mye rundt og i oss som gjør at vi lett mister motet. Jeg har stor tro på kirken og med det beste budskapet kan vi alle få være håpsbærer inn i vår tid. Det er som framtidsforskeren Eirik Newth sier – vi kommer til å trenge kirken også i fremtiden.

Det er i skrivende stund ikke avklart når oppstarten for den nye prosten blir, men engang på høsten kommer det til å skje.