Planlegg påsken 2023!

Den gode lokale planleggingen av påsken kan forsterkes av vår nasjonale påskekampanje! Vi trenger virkelig en påske som løfter frem håp og fellesskap i alle våre lokalmiljøer!

Planlegg påsken 2023!

Kirkelig statistikk fra 2022 viser at det tar tid å komme tilbake der vi var før pandemien. Derfor er det viktig å mobilisere litt ekstra foran de store høytidene. Folk må få vite om alt det fine som skjer i kirkene våre i påsken, og få lyst til å oppleve det!  Her er noen tips:
-Bruk skjerikirken.no! All annonsering fra nasjonalt hold peker dit. Legg inn alt som skjer!
-Bruk lokalpressen: La prest eller andre ansatte forberede en sak der dere vet hva dere vil gi denne påsken: Tema, musikk, opplevelser. Vanskelig? Kontakt prostikontakt for kommunikasjon eller bispekontoret, så hjelper vi gjerne!
-Benytt ressurser fra kirken.no på egne sider. 1.mars kommer stoff på siden det er linket til under. Kopier gjerne til egne hjemmesider
-Bruk erfaringer fra de siste årene til å tenke nytt: Eksempel: I Drøbak ble det de to påskene uten gudstjenester satt ut et kors dekket med hønsenetting på kirketrappa 1.påskedag, og masse små påskeliljer som folk kunne pynte det med. Og det gjorde de! Mange tok bilder og postet på sosiale medier. I fjor ble korset pyntet i kirken under gudstjenesten, og så satt ut etterpå, der den nye tradisjonen fortsatte. Et synlig håpstegn!
-Lag en innpakning på kirkens påskefeiring! Den trenger ikke være like omfattende som Fredriks Domkirkes påskefest, men finn deres måte å samle alt det gode under en overskrift.
-Vis at dere er en del av noe stort og globalt! Påsken er den verdensvide kristne kirkes største høytid. Hent gjerne inspirasjon fra søsterkirker og vennskapsmenigheter. Inviter flyktninger og innvandrere til å feire økumenisk og felleskristelig med lokalkirken. Det Lutherske Verdensforbund er et fint sted å finne inspirasjon, her er påskesiden deres fra i fjor; abboner på nyhetsbrevet deres så får du oppdatering når årets hilsen er klar.