Samarbeid mellom Fjellsrud ungdomsskole og Fjellhamar menighet om å gjøre en innsats for andre.

- Vi ser etter deg som liker å være med å skape et godt miljø der du er, skrev diakon i Fjellhamar menighet Christina Eikrem, og la ut en annonse på frivillig.no. Den annonsen leste Paulina Silva Gonzalez som er lærer på Fjellsrud ungdomsskolen. Hun tok kontakt med Christina og samarbeidet var et faktum.

Fjellsrud ungdomsskole har et valgfag for 9. og 10. klassinger som heter «Innsats for andre». Dette er et satsningsområde for skolen, men de har dessverre strevet litt med å finne samarbeidspartnere. (Kompetansemål - Læreplan i valgfaget innsats for andre (IFA01-02) | udir.no)

- Dette er en gavepakke for oss, sier diakon Christina som ikke får fullrost ungdommene nok for den innsatsen de gjør.

Ungdommene som har valgt dette faget er alle innstilt på å gjøre en jobb, og elevene bidrar inn på tre ulike tiltak ettermiddag/kveld i regi av menigheten. Det betyr at de har skole på kveldstid som de avspaserer på slutten av hvert semester.

Arrangementene som elevene er delaktige i er;

Tirsdagsåpent. Dette er et åpent tilbud for folk i alle aldere hvor de som kommer får gratis middag. Etter middagen er det barnekor, cafe og aktiviteter for barna. Tilbudet er svært attraktivt, og det møter opp et sted mellom 70 og 100 deltakere hver gang. Det er en stor andel barnefamilier som benytter seg av dette, og elevene bidrar med middagslaging, de står i cafeen og har aktivitetsbord for de barna som kommer.

Kirkens hyggestund er det andre arrangementet ungdommene deltar på. Det er samling en gang i måneden på en omsorgsbolig. Boligen er ment for eldre som i utgangspunktet klarer seg selv, men flere av beboerne er avhengig av hjemmesykepleier. Boligen har egen kantine og noen aktiviteter i løpet av uken. Elevene forbereder og rigger til, smøre julekake, ordner med loddsalg og snakker med de eldre.

Det tredje arrangementet elevene er med på, er Tweensklubb i kirka. Dette er hver torsdag etter skolen og er åpen for alle 5.-7. klassinger. På Tweensklubben kan man drive med ulike aktiviteter som innebandy, basket, biljard, bordtennis, frisbeegolf, Wii eller andre spill. Det er brødmat til alle som er sultne, og man kan gjør unna litt lekser om man ønsker det. Hver samling inneholder også en felles aktivitet og en liten samling i kirkerommet.

Diakon Christina er hovedkontakten inn mot læreren. Hun er ikke selv med på alle arrangementene, men holder i samarbeidet. Elevene rullerer på de tre ulike tiltakene, men er i hovedsak på samme tiltak fire ganger på rad. Dette for å bygge relasjon og for kontinuitet.

Lærer Paulina forteller at elevene på slutten av semesteret må skrive en logg hvor de skriver ned sine opplevelser etter de har vært i kirken, og hun konkluderer med at samarbeidet betyr ganske mye for elevene også. Her er noen eksempler på hva elevene skriver i loggen sin:

• Elev 1: Denne gangen var jeg sammen med X. Vi dukket opp klokken 14:30 og hadde ansvaret for middagen denne gangen. Vi møtte to hyggelige damer som ga oss beskjed om hva vi skulle gjøre. Først ordnet vi bordene og stolene, og når alt var klart, hjalp vi til med å skjære ting. Etterpå pakket vi alt vi trengte for å servere, og delte det ut til de andre som skulle ha middag. Når vi var ferdige med å servere, tok vi oss av oppvasken, tørket av og satte alt på plass igjen.
  • Elev 2: I dag var det veldig gøy på tweens, vi hadde noen valentins leker siden det er valentinsdagen i morgen. Vi lekte to ulike leker sammen med alle barna som var der og det virket som alle hadde det gøy. Når vi var ferdig med å leke hadde vi en gudstjeneste før barna dro hjem og jeg og X var igjen å rydda. Det gikk litt raskere idag, men tok fortsatt litt lang tid siden vi hadde brukt stolene til å leke og måtte flytte alle borene bak så vi alle fikk plass til en stol i sirkelen. Gleder meg masse til vinterferien er over så jeg kan komme tilbake.
  • Elev 3: Vi har lekt med barna, spilt kahoot. Deltatt i gudstjeneste. Ryddet og vasket kjelleren etter at barna dro. Det var skikkelig hyggelig og jeg ser frem til neste gang!
  • Elev 4: Jeg synes det var enda mer gøy å være på Tweens denne gangen fordi alle barna er mer vant med, men og kjenner meg bedre. Det er koselig å se hvor hyggelig de har det sammen og vi ble godt tatt vare på.
  • Elev 5: Jeg har jobbet i kafeen i kirken. Der har jeg stelt istand til kafeen så det er klart når barna kommer fra kor-øving. Jeg har bidratt ved å støtte og hjelpe til i kirka så de som jobber der ikke må streve med det, men heller kan gjøre andre ting som bidrar til kirken. Vi virker også som en hjelpene hånd for de som allerede jobber der. Når vi hjelper til i kirken lærer vi og får erfaring med å jobbe med andre mennesker.

Christina sier at elevene gjennom dette samarbeidet, får kjenne at de betyr noe for andre ved at de selv gjør en innsats for andre. I tillegg får kirken lov til å bety noe for elevene. Flere av elevene har ikke konfirmert seg i kirken, men de trives svært godt med valgfaget og den jobben de får være med på. Christina forteller videre at hun var spent på om dette samarbeidet ville generere mye oppfølging, men det har det ikke gjort. - Det har gått over all forventing, sier hun. Christina sender over tidspunktene til læreren som igjen fordeler elevene i ulike grupper på de ulike tiltakene. Elevene har på forhånd blitt presentert for hva de ulike oppgavene handler om, så har de selv fått velge hva de vil være med på.

- Dette har vært vinn vinn for begge parter, avslutter en strålende fornøyd diakon!