Skårer menighet viser at de mestrer sjangeren sosiale medier og skaper engasjement på sin facebookside og på Instagram: Fantastisk responstid, presten hjerter folks kommentarer, deler gode øyeblikk fra livet i menigheten, folkelig kommunikasjonsstil, god miks mellom underholdning, inspirasjon og invitasjoner, innhold som skaper relasjoner til ansatte og kirken, korte tekster tilpasset sjangeren, tekstede videoer og humor, slik beskrev juryen facebooksiden til Skårer menighet.
I Borg bispedømmeråds uhøytidelige kåring var det fire menigheter i superfinalen; Kirken i Drøbak Frogn, Folkekirken på Nesodden og Skedsmo kirke var de tre andre. Drøbak Frogn ligger like bak Skårer og fikk skryt for veldig god dialog med sine følgere, nær kommunikasjonsstil og sjarmerte juryen med bilder som viser hva som skjer bak kulissene og ting som ikke gikk helt etter planen- dette skaper engasjement og de får reaksjoner på hele følelsregisteret- veldig bra! Folkekirken på Nesodden var den siden som fikk best score i den tekniske vurderingen, poster ofte, har mange videoer, er den siden som er best til å dele og like andres facebooksider og innlegg og har god responstid. Skedsmo kirke har mye godt og relevant stoff, og jobber tydelig med å formidle kirkens budskap på facebooks premisser, har god innholdsmiks og mange gode videoer og bilder.
Juryen er imponert av mengden relevant og godt stoff som publiseres- det er tydelig at mange menigheter bruker facebook aktivt. Allikevel er det relativt få følgere, drøye 15 000 følgere totalt for alle sidene. Det er absolutt et potensiale for å invitere og annonsere mer aktivt for å øke antall følgere. Mange av menighetene har en lik tupe "menighetsprofil" på facebook; man deler invitasjoner om ting som skal skje, noen poster innlegg om ting som har skjedd og om livet i staben. Mange menigheter bruker muligheten til å poste arrangementer aktivt- det er bra! Bildekvaliteten er jevnt over veldig god, og de aller fleste bruker bilder når de poster innlegg. Det sosiale engasjementet som kirken kan skape på facebook er fortsatt et potensiale for mange menigheter.
Juryen besto av kommunikasjonsansvarlig og kursholder Margit Tangen i Visit Fredrikstad og Hvaler, ansvarlig for sosiale medier i Kirkerådet Miriam Follesø og kommunikasjonsrådgiver Karianne Hjørnevik Nes i Borg bispedømmeråd. Juryen har vurdert 59 offentlige facebooksider og noen instagramkontoer. Fire av menighetene i Borg har ikke facebooksider. Mange av de 113 menighetene deler facebooksider.
I vurderingsarbeidet brukte juryen analyseverktøyet likealyzer.com ved siden av disse 10 kriteriene: Facebooksiden til menigheten:
1. skaper engasjement (likes, deling og kommentarer)
2. er relevant
3. har god mix mellom underholdning, inspirasjon og promotering (60,30,10)
4. bruker ansatte og kirkens fasiliteter for å skape tilhørighet og relasjoner
5. bruker video og bilder
6. har gode; korte og poengeterte tekster
7. bruker annonsering målrettet
8. har funnet sin «katt» (bilde/sitater som skaper engasjement hos følgerne)
9. brukes målrettet i menighetens kommunikasjonsarbeid
10. er aktiv i dialog med følgerne (svarer på kommentarer og liker)