Bispedømmerådet ønsker kirkens nærvær på Pride

Borg Bispedømmeråd vedtok i sitt møte 14.mars en uttalelse der de ønsker en bred deltakelse i "Kirken på Pride, og oppfordrer til å feire regnbuemesser. De uttalte og at det i Borg ikke skal forekomme diskriminering av personer med LHBT+ identitet. Bakteppet er både et generelt ønske om å å være en inkluderende kirke, og fjorårets grusomme hendelse i forbindelse med Oslo Pride.

Bispedømmerådet ønsker kirkens nærvær på Pride

Hele vedtaket lyder slik:
1. Den norske kirke i Borg skal ikke diskriminere. Borg bispedømmeråd vil arbeide for
at personer med LHBT+ identitet skal bli anerkjent og ha like rettigheter
som resten av befolkningen, både i kirken og i samfunnet for øvrig.
2. Borg bispedømmeråd støtter, og ønsker en bred deltakelse i «Kirken på Pride».
3. Borg bispedømmeråd oppfordrer til å feire «Regnbuemesser», etter opplegg som
finnes i Den norske kirkes ressursbank. Gudstjenesten kan feires som en av
hovedgudstjenestene eller som en gudstjeneste i tillegg til disse.

Ressursene til Regnbuemesser finnes her: Regnbuemesse og Kirken på pride - Ressursbanken, Den norske kirke