Mer humanisme og menneskeverd i tsjekkiske fengsler etter samarbeid med Dnk i Borg

Dnk i Borg har samarbeidet med tsjekkisk åndelig fengselstjeneste over en 2 års periode. Resultatet av dette samarbeidet har ført til økt fokus på humanisme og menneskeverd overfor innsatte i tsjekkiske fengsler. For første gang i historien er det blitt gjennomført to retreater i et tsjekkisk fengsel, etter inspirasjon fra retreat arbeidet i Halden fengsel. – Dette er faktisk ganske stort, sier samfunns- og diakonirådgiver i Borg.

Delegasjonen utenfor Halden fengsel

Norsk og Tsjekkisk kriminalomsorg skiller seg fra hverandre på flere måter. I Norge er rehabilitering et nøkkelord.

Kriminalomsorgens samfunnsoppdrag handler å gjennomføre varetektsfengsing og straffereaksjoner på en måte som er tillitsvekkende for samfunnet, som motvirker straffbare handlinger og som legger til rette for at domfelte kan endre sitt kriminelle handlingsmønster (Føremålet med straffa - Kriminalomsorgen.no) . Dette oppnås gjennom en balansert tilnærming som ivaretar både samfunnets behov for vern mot kriminalitet og den enkelte domfeltes mulighet til å vende tilbake som en lovlydig borger.

Tsjekkisk kriminalomsorg har også rehabilitering som mål, men gjennomsnittsstraffene er lenger og de har langt færre både ansatt ressurser og standarer i sine fengsler enn det vi har i Norge. Systemet i tsjekkia bærer sterkere preg av oppbevaring framfor resosialisering.

I april hadde vi på nytt storstilt besøk av fengselsprester, direktører og andre tilknyttet tsjekkisk kriminalomsorg og åndelig fengselstjeneste. Vi hadde fire innholdsrike dager hvor hovedtemaet var rehabilitering og tilbakeføring av innsatte til samfunnet, sammen med et sterkt fokus på hele mennesket og menneskeverdet. Vi var innom tre svært ulike fengsler, men hvor hovedmålet er likt for alle; bygge relasjon og sammen jobbe for endring, gjennom kartlegging, veiledning, normalitet, samhandling og gjensidig respekt for hverandre.

Dnk i samarbeid med Frelsesarmeen og Kriminalomsorgen, har drevet retreat for innsatte i Halden fengsel siden 2013. At det nå jobbe for et permanent tilbud i Tsjekkia, er svært gledelig.

Fengselsprestene møter mennesker i en svært sårbar situasjon. De er viktige brikker i samhandlingen og samarbeidet som foregår bak tykke murer og høye gjerder.

I 2023 ble det totalt gjennomført over 4000 sjelesorgsamtaler i de ulike institusjonene i Borg.

Institusjonsprestene møter hver eneste dag mennesker i krise, dyp sorg og fortvilelse. Mennesker som er frarøvet muligheten til å være delaktige i samfunnet grunnet sykdom eller at de ved dom er frarøvet sin frihet. Det er en belastning å være alvorlig syk eller å være i fengsel. Opplevelsen av utenforskap og ensomhet vil for mange, kunne komme som en ekstra belastning i en allerede vanskelig og sårbar situasjon. Dette er også noe som rammer disse menneskenes pårørende, familie og venner. Unge mennesker inne til førstegangstjeneste i forsvaret opplever også at alvoret tynger. Krigen i Ukraina og på Vestbredden har bidratt til en oppskalering av det norske forsvaret, og de som er satt til å forsvare landet vårt, kjenner på dette alvoret.

Det er grunnlovsfestet at Dnk skal være en folkekirke. Vi er til stede i menneskers store og små livshendelser, i gleder og i sorger. Vi er derfor til stede innenfor sykehusets fire vegger, fengslenes tykke murer og forsvarets gjerder. Vi skal være en synlig og relevant kirke for hele folket.