Nytt undervisningsopplegg til fri bruk

Om kjønn, seksualitet og etikk i ulike religioner og livssyn.

Nytt undervisningsopplegg til fri bruk

I samarbeid med IKO-forlaget, Dialogforum Østfold og Håpets Katedral har Borg bispedømmeråd vært med å utvikle et filmbasert undervisningsopplegg om kjønn og seksualitet, etikk og leveregler. Gjennom korte filmer deler mennesker med ulike religioner og livssyn sine perspektiv på temaene.

Undervisningsopplegget består av filmer og en lærerveiledning med forslag til undervisningsopplegg og oppgaver, og ligger tilgjengelig på nettsidene til Dialogforum Østfold her: Kjønn, seksualitet og etikk: Et undervisningsopplegg for KRL-faget! (dialogforumostfold.no)

Religioner og livssyn som er representert i filmene er islam, jødedom, livssynshumanisme, hinduisme, buddhisme, sikhisme, sjamanisme/naturreligion og kristendom. Framfor å forsøke å presentere religioner og livssyn som en objektiv størrelse, slik tradisjonelle lærebøker har gjort, gir filmene eksempler på hvordan vanlige mennesker med ulike religioner og livssyn forholder seg til temaene kjønn og seksualitet og etiske idealer ut fra sitt ståsted. Slik gir filmene et innenfra-perspektiv.

Opplegget retter seg først og fremst mot KRLE-faget i ungdomsskolen, og tar utgangspunkt i læreplanens kompetansemål. Filmer og refleksjonsoppgaver kan også egne seg godt for eldre elever og andre som vil vite mer om hvordan denne tematikken henger sammen med tro og livssyn i et mangfoldig samfunn. Ikke minst kan opplegget være fint å vise til i forbindelse med avtaler om kirke-skolesamarbeid, som en gratis ressurs skolen kan ta i bruk selv eller med tanke på undervisning i skolen i regi av undervisningsansatte i kirken.

Undervisningsopplegget er utviklet på bakgrunn av tilskudd fra Barne- og familiedepartementet til dialog og kunnskapsutvikling på tros- og livssynsfeltet.

Eventuelle spørsmål og innspill knyttet til opplegget kan rettes til rådgiver barn og unge i Borg bispedømme, Unni Anita Skauen, us873@kirken.no