Samfunn og sjel - Nordisk kirkelig pilegrimskonferanse

9.-11. september 2016 inviterer Sarpsborg til Nordisk kirkelig pilegrimskonferanse, i det samme året som byen feirer 1000 år. Er du interessert i pilegrimsvandringer, pilegrimshistorie, pilegrimsåndelighet eller pilegrimskultur? Programmet er åpent for alle; prester, vandrere, rådsmedlemmer og frivillige.

Samfunn og sjel - Nordisk kirkelig pilegrimskonferanse

Vi har gleden av å invitere til en konferanse hvor temaer som samfunn og sjel, men også Sarpsborgs og Olav Haraldssons historie vil bli presentert. Pilegrimsleden fra Sarpsborg stod klar juni 2015, og en kan nå gå fra Sarpsborg til Oslo langs Borgleden.  I 2016 er også leden fra svenskegrensen frem til Sarpsborg klar. Med Borgarsyssel  museum og St. Nikolas kirkeruiner, samt flere middelalderkirker og vakkert  kulturlandskap, bringer pilegrimsleden oss gjennom middelalderhistorien, men også et område preget av fornminner som gravhauger og helleristninger. Samtidig møter middelalder viktig norsk industrihistorie langs elva Glommas bredd.

Arrangør for konferansen er Borg bispedømme og Nasjonalt kirkelig pilegrimsutvalg for Den norske kirke. Nordisk pilegrimsprestmøte vil være samme sted og danne opptakt til konferansen fra 8. september. I etterkant vil de som ønsker delta på pilegrimsvandring langs Borgleden.

Kombinasjon av foredrag i plenum og valgfrie seminarer preger programmet. Gode eksempler på pilegrimsopplegg i lokalsamfunn og vandringserfaringer som gir livsmening, vil bli presentert.

Pilegrimskonferansen er for alle pilegrimsinteresserte, både frivillige, ansatte og folk som er nysgjerrige på pilegrimsvandring i vår tid sett i lys av en rik tradisjonshistorie. Påmeldingsfrist for konferanse med overnatting er 14.juli. Påmeldingen er bindende. Forfall meldt etter 15. august uten fremlagt sykemelding refunderes med kun 50 % av valgt konferanseavgift.

Det blir fine vandringer på lørdagen, og det blir konsert fredag kveld med Carl-Andreas Næss, Marianne Aarum og Dag og Grethe Skottene. Borgarsyssel museum står klart med sin nye Olavshall og dens utstilling, som skal åpnes 29. juli av Kong Harald.  I Sarpsborg kirke, Solli Brug og Hafslund hovedgård er det utstilling av Håkon Gullvågs bilder.