Biskopen til Kirkemøtet: - Kirken trenger tvilerne

- Tvilen er troens skygge, sa biskop Herborg Finnset, da hun møtte kirkemøtedeltagerne til åpningsgudstjeneste i Nidarosomen. Ved inngangen til Kirkemøtet, understreket hun at Kirken trenger dem som stiller spørsmål og er urolige.

Biskop Herborg Finnset var tydelig i sin preken på at kirken trenger dem som tviler, spør og er urolige. (Alle foto: Magne Vik Bjørkøy)

Budskapet fra den nye biskopen i Nidaros kan være godt å ta med inn i kirkemøtediskusjoner uten klare svar, og i møte med den tro som kirken bærer. Det er ikke bare disippelen Tomas som har tvilt.

- Kirka har alltid bruk for alle som kjenner at de deler Tomas sine spørsmål. Tvilerne som har gravd og spurt, som ikke har gitt seg, som har vært foruroligende urolige og lett og lett, banket og banket for å finne svaret, stilt spørsmål, strevd med tvil og tro, sa biskop Herborg Finnset fra talerstolen i domkirkens vestskip.

Hun understreket imidlertid at tvil og tro og alle våre spørsmål får et ytterst konkret svar i kirken:

- Vi kan gå til nattverden, strekke ut handa og, om enn i skikkelsen av et flatt lite brød, få organisk del av førstehjelp mot tvilen. Dette er Kristi kropp, gitt for deg. Dette er Kristi blod, utløst for deg. Der og da. En dirrende realitet. Levende liv. Mysterium. Gåte. Tro. Gave.

Les hele biskopens preken her.

Da kirkemøtedeltagerne fikk gi sin respons på prekenen ved å gå frem for å motta nattverden, ble dét akkompagnert av svingende gospel. Gospelkoret HIM fra Oslo var på plass i nasjonalkatedralen for anledningen. I tillegg til å akkompagnere nattverden og lede sangen i kirken, geleidet koret Kirkemøtet ut av Nidarosdomen og videre til de neste dagers kirkemøteforhandlinger i Trondheim med «Oh Happy day».

Gospelkoret HIM fra Oslo ledet an i sangen og rytmene under Kirkemøtets åpningsgudstjeneste i Nidarosdomen.

Kulturminister Trine Skei Grande deltar på åpningen av Kirkemøtet. I Nidarosdomen var hun flankert av Kirkerådets leder Kristin Gunnleiksrud Raaum og Kirkerådets direktør Jens Petter Johnsen