Snakket om tapet og tvilen på Olsokdagen

Biskop Herborgs gjester til årets olsokseminar på Stiklestad hadde en ting felles: De har mistet barn, og kjent på tapet og tvilen.

Odd Jarle Eidner (f.v) og Alf Kjetil Walgermo fortalte om sine tap- og tvilshistorier i samtalen med biskop Herborg i Stiklestad kirke. (Foto: Espen Storhaug)

I Stiklestad kirke fortalte Vårt Land-journalisten Alf Kjetil Walgermo og presten Odd Jarle Eidner om sine erfaringer med sterk sorg over å ha mistet barn. Sammen med biskop Herborg Finnset kunne de samtale videre om hvordan tapet hadde ført til tvil men også til følelse av tilhørighet.

Olsokseminaret er et årlig samarbeid mellom Stiklestad nasjonale kultursenter og Nidaros bispedømme, og ble en viktig del av feiringen av olsok på stedet hvor Olav den hellige falt i slaget for 988 år siden.

Mange hadde møtt frem i Stiklestad kirke for å delta på Olsokseminaret.(Foto: Espen Storhaug)

Å ta opp sitt kors

Biskop Herborg prekte også i Olsokgudstjenesten i Stiklestad kirke, hvor hun reflekterte over det som er essensen i helgenhistorien rundt kong Olav: å tape seg selv for å vinne noe større:

- Heller ikke i dag tar noen opp sitt kors for sin egen del. Det er alltid knytta motsigelse og motstand til korset.  I korset ligger det en sterk utfordring til solidaritet: Om korset er et tegn på forsoning og nåde for oss -  hva er det da vår verden trenger? Ikke bare min nærmeste nabo eller sambygding, men hva trenger våre medmennesker? sa biskopen i sin preken.

Les hele biskop Herborgs olsokpreken her.

Bivånet Stiklestad-spelet

For biskopen og hennes følge ble dagen avsluttet med årets siste forestilling av «Spelet om heilag Olav». Sammen med flere tusen andre i amfiet på Stiklestad, fikk biskopen igjen oppleve tolkingen av de siste dager og timer for helgenkongen.

Kong Olav i Stiklestad-spelet 2018, tolket av skuespiller Eindride Eidsvold. (Foto: Magne Vik Bjørkøy)

Arnljot Gelline (Roger Storm) døpes og gjøres klar til slaget på Stiklestad av bisp Grimkjell (Arne Espen Dillan). (Foto: Magne Vik Bjørkøy)