Bygdakveld for biskopen

Idrettshallen var stappfull og kaffekøen lang da bratsbergbyggen laget bygdakveld for biskopen.

Biskop Herborg koste seg på bygdekveld i Bratsberghallen. (Alle foto: Magne Vik Bjørkøy)

Kor og to korps, menighetsråd, idrettslag, helselag, bygdekvinnelag og historielag. "Alle" var på plass for å vise frem lokalsamfunnet under bispevisitasen. Bygdekvelden i Bratsberghallen avsluttet dag tre under visitasen i Hoeggen, Bratsberg, Tempe og Leira.

Korpsene spilte. Trondheim seniorkor sang. Og biskopen kvitterte med å snakke om bygdas betydning, og at den er grunnmuren i den lokale kirka.

- Å være kirke er å være sammen, å bygge fellesskap her vi bor. Jeg håper dere kjenner at "Kjerka e vårres"! Det er først når den fylles av dere som bor her, at den er levende, sa biskop Herborg Finnset.

Mange ville hilse på biskop Herborg under bygdakvelden i Bratsberg.

- Det aller fineste

Tidligere på dagen hadde biskopen besøkt det nye Trondheim voksenopplæringssenter. Her fikk hun informasjon om arbeidet som drives med norskopplæring og videregående utdanning for flyktninger og asylsøkere til byen, og besøkte en av skoleklassene ved senteret.

Senere på formiddagen var mattene rullet ut til babysang i Hoeggen kirke, og biskopen ble invitert med i musikken og leiken. Menighetspedagog Elisabeth Lund ledet foreldre og babyer, og avsluttet med at hver enkelt fikk tenne lys i globen og tenke på sine.

- Nå er vi sammen med det aller fineste som er laget; barna og dere. Bli i Guds fred og gå i Guds fred, sa Elisabeth Lund.

Biskop Herborg ble med i leiken på babysang i Hoeggen kirke.

Menighetspedagog Elisabeth Lund ledet an i babysangen.

Besøket på Trondheim voksenopplæringssenter på Tempe ble et nyttig innblikk i et stort og viktig arbeid for flykninger og asylsøkere. Fra venstre: Rektor Mette Nilsen, biskop Herborg Finnset og avdelingsleder Grethe Skogstad.

Biskop Herborg sammen med programleder og menighetsrådsleder i Bratsberg, Jan-Tore Sletvold.

Trondheim seniorkor laget show for biskop og bygdefolk under bygdekvelden i Bratsberg.