- Hva tjener egentlig en biskop?

Biskop Herborg måtte svare på både det ene og det andre da hun møtte klasse 10c ved Sunnland skole på dag 4 av bispevisitasen: Har du noen gang tvilt? Tror du det er kjedelig å være munk? Hva betyr Halleluja? Og hva tjener egentlig en biskop?

I møte med 10c ved Sunnland skole, var det bare å svare. Møtet mellom biskop Herborg og ungdomsskoleelevene på Sundland skole, ble et variert ordskifte. (Alle foto: Magne Vik Bjørkøy)

Ungdomskoleelevene på Sunnland skole i Trondheim hadde forberedt seg godt. Biskopen rakk bare å presentere seg som aller snarest, før 15-åringene fyrte løs.

Og biskop Herborg svarte gladelig. Hun gjorde rede for prosessen frem til hun ble biskop for trønderne. Hun fortalte om hvordan hun selv har tvilt på troen, og om hvordan hun ber til Gud om at han må hjelpe henne å gjøre det rette. Hun oversatte Halleluja til "Pris Gud". Hun snakket om samarbeid og dialog med andre trossamfunn og religioner. Og hun tror ikke det nødvendigvis er kjedelig å være munk.

Og for ordens skyld: Nå er det endel tiendeklassinger i Trondheim som vet hva en biskop tjener i året....

-  Jeg har lyst til å si noe annet viktig til dere også: Se dere selv i speilet og si at du er god nok akkurat som du er. Dere skal snart videre i livet. Vi vet at mange ungdommer er ensomme og usikre. Da er det viktig å holde fast på dette; du er god nok som du er, sa biskop Herborg til Sunnlands-ungdommene.

Undervisningsrådgiver ved Nidaros bispedømmekontor, Aud Kristin Saltvik Aasen, snakket varmt for et tett skole-kirke-samarbeid da hun møtte personalet ved Sunnland skole.

Opptatt av samarbeid med skolen

Biskop Herborg Finnset er opptatt av å få til et godt samarbeid mellom skole og kirke. Derfor ga hun seg god tid i møte med elever og lærere på Sunnland skole denne fredags formiddagen. Over lunsjen fortalte biskopen og undervisningsrådgiver Aud Kristin Saltvik Aasen mer om hvorfor de tenker at dette er viktig:

- I møte med kirken kan skoleelevene få se mangfold og trospraksis på nært hold. Kirken kan også bidra med kompetanse og kulturarv, sa Saltvik Aasen under samtalene med personalet på skolen.

Felles mål

Skole og kirke ble også et tema da biskopen og hennes følge møtte bystyrepolitikere og kommunaldirektører i Trondheim. Samarbeidet med den politiske ledelsen i byen er nært og godt, og omfatter både skole-, omsorgs og dialogarbeid i tillegg til de møteplasser og trosaktiviteter som kirken tilbyr i bydelene.

- Vi har et felles ansvar for lokalsamfunnene i byen, og jeg opplever at kirken har et viktig tilbud og bidrar til omsorg og fellesskap i hele byen. Her har vi samme mål, derfor engasjerer vi oss også i kirkepolitikken, sa Trondheims-ordfører Rita Ottervik.

Sammen mot felles mål. Det ble en fruktbar samtale mellom biskop Herborg Finnset, ordfører Rita Ottervik og politikere og kommunaldirektører under bispevisitasens dag 4.