- Nå skal vi være her i lag

Biskop Herborg startet sin bispevisitas i Hoeggen, Bratsberg, Tempe og Leira med å understreke det slike dager handler om: - Nå skal vi være her i lag, og sammen se etter de gode veiene videre!

KRIK-erne i Tempe kirke lot ikke anledningen gå fra seg til å leike litt med biskopen (Alle foto: Magne Vik Bjørkøy)

I løpet av den første dagen fikk biskopen oppleve flere ulike møtepunkt. Det er definitivt et spenn fra morgengudstjeneste i Tempe kirke, via seniortreff på Leira kapell og til sosialkveld med studentlaget i KRIK (Kristen Idrettskontakt). Men det handler om det samme; å skape gode fellesskap i kirken.

- En bispevisitas er også det å se og bekrefte de gode møteplassene, og å snakke sammen om det som blir gjort. Og fremfor alt handler det om å være sammen om det som er det viktigste av alt; Guds uendelige kjærlighet, sa biskop Herborg Finnset.

Roste de ansatte

Hoeggen, Bratsberg og Tempe og Leira er tre sokn i Trondheim som stadig får mer med hverandre og gjøre. Mer og mer av arbeidet drives på tvers av soknegrensene, blant annen innen trosopplæring og konfirmantarbeid. Og det ligger an til en sammenslåing etter nyttår.

Biskop Herborg benyttet den første dagen av visitasen til å gi ros til de kirkeansatte i området for måten de har gått inn i nye strukturer og samarbeid.

- Samarbeid og planlagt sammenslåing er en grunn til at vi visiterer disse soknene nå, og at vi besøker dem sammen. Det er godt å se at de som arbeider i kirken her har vært offensive i forhold til de endringene som er gjort, sier biskopen.

Første dag av bispevisitasen startet med morgengudstjeneste i Tempe kirke.

Formiddagstreff i Leira kapell ga mulighet til mange hyggelige samtaler over bordet.

Biskop Herborg ga honnør til de ansatte i menighetene i Hoeggen, Bratsberg, Tempe og Leira for måten de har gått inn i nye samarbeid og strukturer.