Årsrapport 2023

Året 2023 var det første hele året etter pandemien uten noen form for restriksjoner. Det var stor vilje til å få det kirkelige arbeidet tilbake til normalt, og det var derfor stor aktivitet over hele bispedømmet for å reetablere vaner og tilbud som var tilstede før pandemien.

Biskop Olav Øygard, og Domprost i Oulu, Satu Saarinen, sammen med bispedømmeansatte på studietur til Oulu, Finland oktober 2023

Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport om hva som har blitt gjort mot samer, kvener, norsk- og skogfinner ble levert i juni, og har naturlig nok preget bispedømmets arbeid i 2023. Mange ansatte i bispedømmet har i forkant av kommisjonens rapport bygget seg opp kompetanse på dette feltet for å kunne møte det kommisjonen la fram på en konstruktiv måte.

2023 var også et veldig travet år for biskop Olav Øygard, med blant annet hele åtte vigslinger. Biskopen hadde også studiepermisjon i begynnelsen av 2023. Det ble ikke avholdt like mange bispevisitaser som i et normalt år, men biskopen hadde fremdeles tid til fem visitaser.

Full rapport er tilgjengelig nedenfor under Dokumenter.