En banebrytende utdeling av Nobels fredspris

En gledelig nyhet at Nadia Murad og Denis Mukwege får Nobels fredspris!

Ill. Niklas Elmehed. © Nobel Media

Biskop Ann-Helen Fjeldstad Jusnes gleder seg over tildelingen og har følgende kommentar:

"Seksualisert vold blir ved dette løftet frem som noe annet enn helse og privatliv og satt inn i et samfunnsperspektiv. Ved denne fredsprisen settes det fokus på voldtekt og seksualisert vold som våpen i krig, kanskje det verste våpen av alle. Denne gang gis prisen til de som daglig står i arbeidet for fred. Sør Hålogaland biskop og bispedømme gratulerer!"

Årets fredsprisvinnere ble offentliggjort av leder for Nobelkomiteen, Berit Reiss-Andersen, klokken 11.00 fredag. De to får prisen for deres innsats for å bekjempe bruken av seksualisert vold i kriger og konflikter.

Nadia Murad var en av flere tusen kvinner fra den irakiske jesidi-minoriteten som ble bortført og holdt i fangenskap av IS-krigere fra 2014. Hun har siden jobbet  internasjonalt for å hjelpe slike ofre.

Mukwege har i flere år vært foreslått som vinner av Fredsprisen. Han har brukt store deler av sitt voksne liv til å hjelpe ofrene for seksualisert vold i Den demokratiske republikken Kongo. Som gynekolog har han i årtier behandlet kvinner som er skadet etter krigsvoldtekter, og har samtidig markert seg som en aktivist for disse kvinnene på globalt plan. Kirkens Nødhjelp har samarbeidet med Mukwege og støttet hans arbeid siden 1994.

- Det er en stor glede for arbeidet mot kjønnsbasert vold at vår langvarige samarbeidspartner Dr. Denis Mukwege har fått Nobels fredspris for sitt utrettelige arbeid for et tema verden har forsømt, skriver Kirkens Nødhjelp i sin kommentar til fredpristildelingen.