Tror ikke dåpstallene vil gå mye ned

Av hensyn til personvernet får ikke kirka lenger informasjon om fødsler. Dermed er det slutt på å sende ut dåpsinvitasjon.

Prestene Svein Malmbekk og Maja Skålvold tror ikke antallet som ønsker å døpe sine barn, vil gå nevneverdig ned selv om kirka heretter ikke sender ut dåpsinvitasjon. Foto: Trude Landstad, Avisa Nordland

Nå må folk som ønsker å døpe sitt barn, selv aktivt søke informasjon, sier kapellan Maja Skålvold i Innstranden menighet. Verken hun eller sogneprest Svein Malmbekk i Rønvik og Kjerringøy menighet tror andelen som døper sine barn vil gå mye ned av den grunn.

– Livsritualene dåp og konfirmasjon står sterkt i vårt område, sier Malmbekk.

Ny lov

Fram til nå har kirka og andre trossamfunn fått fødselsmelding når medlemmer av kirka har fått barn. Ut fra det har kirka sendt ut informasjon og invitasjon til dåp til familiene. Den nye folkeregisterloven som trådte i kraft 1. oktober, innebærer at trossamfunnene ikke lenger får fødselsmeldingene.

– Når man får barn, er det så mye som skjer, og hverdagen blir satt litt til side, så vi ønsker å gjøre folk oppmerksom på denne endringen som altså betyr at foreldrene mer aktivt enn før må oppsøke informasjon om dåp, sier Skålvold.

Informasjonen ligger på kirkas hjemmesider, eller foreldrene kan ringe eller stikke innom kirka.

Aktivt valg

– Forventer dere at dåpstallet går ned?

– Det har jo skjedd en endring over tid, og det er lenge siden at alle foreldre valgte å døpe barna sine. De som kommer, har gjort et valg, og jeg tror ikke andelen som velger dåp vil påvirkes mye, sier Malmbekk.

I Bodø var det 323 som ble døpt i fjor. Andelen døpte i prosent av antall fødte var 66,2. Dette er en liten økning fra året før.

Døpte i prosent av antall fødte i Nordland var 66,7 prosent i fjor (1629 døpte), mens det i landet som helhet var 53,6 prosent. I 2013 var det 2030 som ble døpt i Nordland.

Siden det ikke lenger er så selvsagt å velge dåp som det var for noen tiår siden, tror Maja Skålvold at det samtales mer i familiene i dag før man tar et valg.

– Og jeg tenker at kirka gjerne kan være en sparringpartner hvis foreldrene ønsker det. De trenger ikke å ha bestemt seg for å ta kontakt med oss for å høre litt mer om hva dåpen er, sier hun.

– Bra med alternativ

– Vi tenker at kirka har det beste tilbudet som finnes, og det er viktig for oss å si det. Men jeg bruker også å si at det er en gave til oss at det finnes alternativ, for det betyr at de som kommer til oss, har valgt det. Det er for eksempel helt annerledes å ta imot konfirmanter i dag enn det var tidligere da det for mange ikke framsto som et valg, sier Svein Malmbekk.

De to prestene opplever dåpshandlingen i gudstjenesten som hellig og viktig ikke bare for familien, men også for menigheten. Men de legger til at de også legger til rette for dåp utenom gudstjenestene hvis noen ønsker en mindre markering.

(Artikkelen er skrevet av Trude Landstad, Avisa Nordland)