30 år siden Torghatten-ulykken

6.mai er det 30 år siden flyulykken ved Torghatten i Brønnøysund. Alle 36 om bord i flyet omkom, og ulykken rammet Helgeland på en spesiell måte, men hele Nordlandssamfunnet var sterkt berørt.

Foto: Bo Mathisen © Kirkerådet www.kirken.no

Det var konfirmasjonshelg i Brønnøysund den dagen for 30 år siden, slik det også er i dag. Kontrasten mellom glede og fremtid som preget en konfirmasjonsfeiring og den død og sorg ulykken brakte med seg var ekstra sterk. Ulykkesflyet var et Widerøe-fly. Det forsterket sårbarheten i hele vår landsdel, her er nettopp disse flyene nerven i kommunikasjonen. Mange mennesker og samfunn ble rammet av ulykken, og livet ble dramatisk endret for både unge og eldre.

Førstkommende søndag, på dagen 30 år etter ulykken, skal det være minnegudstjeneste i Brønnøy kirke. To av de prestene som var sentrale i oppfølgingsarbeidet for 30 år siden leder gudstjenesten, Olav Rune Ertzeid og Marta Botne. Den gang var de henholdsvis sokneprest på Vega og vikarprest i Sør-Helgeland. I dag er de sentrale proster i Sør-Hålogaland bispedømme, Marta i Narvik og Ofoten, Olav Rune i Sandnessjøen og Nord-Helgeland, og for tiden også fungerende prost i Brønnøysund og Sør-Helgeland. Det er altså to erfarne prester som leder minnegudstjenesten, og samtidig to prester som ganske unge ble ansvarlige for meget krevende oppgaver i tilknytning til flyulykken. Biskop Ann-Helen Jusnes ønsker at minnegudstjenesten blir en god og inkluderende opplevelse for alle som deltar, og håper markeringen 6. mai 2018 blir til styrke og håp for alle som ble rammet av ulykken og mistet noen av sine kjære.

Bodø 4.5.2018   Ann-Helen F. Jusnes, biskop