Historien om bispekorset

"I Overeensstemmelse hermed er det Vor naadigste Villie og Befaling, at enhver af Norges Biskopper stedse skal bære i en Guldkjede om Halsen et paa Brystet nedhængende Guldkors." Til hverdags bærer biskopen et sølvkors i en kjede rundt halsen – til fest bærer han orginalen i gull.

Ett av fem bispekors i gull, en gave fra Prins Carl Johan i 1815. Foto: Sør-Hålogaland bispedømme

Det originale bispekorset var en gave fra daværende Prins Carl Johan, som ett av fem gullkors til Norges biskoper.

De fem biskopene i 1815 var:

Kristiansand: Christian Sørensen 1811–1823
Christiania: Frederik Julius Bech 1805–1822
Bjørgvin: Johan Nordahl Brun 1804–1816
Nidaros: Peder Olivarius Bugge 1804–1842
Nordlandene og Finnmarken / Hålogaland: Mathias Bonsak Krogh 1804–1828

Hvordan havnet ett av korsene hos oss:

Mathias Bonsak Krogh var én av de fem orginale mottakerne, slik at korset tilhørte først Nordlandene og Finnmarken bispedømme og deretter Hålogaland bispedømme. Da bispedømmet i 1952 ble delt i Nord- og Sør-Hålogaland, var det Sør-Hålogaland som fikk beholde daværende biskop, Wollert Krohn-Hansen, som allerede bar korset. Dermed ble korset med oss i Nordland videre og biskop Svein Valle nummer 21 i rekken av korsets bærere.

Her kan du lese det orginale brevet:

Bispekorsene av 1815

Kgl Rescript av 4. mai 1815 til den norske statsminister: (1)

Ligesom Vi stedse have anseet og ville ansee Ærbødighet for Religionen og Omsorg for dens velgjørende Indflydelse paa Folkets Tænke- og Handlemaade for en af Vore allervigtigste Regent-Pligter, saaledes have Vi også fundet det passende og gavnligt, at den Stand hvis høie Kald det i særdeleshed er, at bane Religionen Vei til Medborgeres Hjerter, nyder en hædrende Udmærkelse derved, at dens Formænd, Biskopperne bestandig bære et Tegn, der baade henleder Tanken paa Religionens Gjenstand, og tillige bør ansees som et Vidnesbyrd om og et pant paa Regjeringens Agtelse for Religionen og dens Lærere.

Thi tilstille Vi Eder herved 5 deslige Kors med Kjæder, for at Eder, tilligemed en Afskrift af denne Vor naadigste Befaling, at oversendes til Vor norske Regjering, der skal bekjendtgjøre Vor naadigste Villie herom, samt uddele bemeldte Guldkors til Brug for Norges 5 biskopper. (2)

(1) Lokalhistoriewiki.no: prestedrakt

(2) Love og anordninger B1 – Vogt 1817, s 237