- Et godt eksempel på universell utforming

Time kirke var tilgjengelig for alle. Det betydde ikke at alle kunne delta på lik linje. Nennsom restaurering av det verneverdige bygget åpnet kirkerommet for hele menigheten.

Foto: KS

Time kommune med i eit KS-nettverk for universell utforming og Time kirke er blant eksemplene fra kommunen. I tillegg er Stemmen på Kvernaland og Midgardsormen med i prosjektet.

- Time Kyrkje var tilgjengelig for alle. Det betydde ikke at alle kunne delta på lik linje. Nennsom restaurering av det verneverdige bygget åpnet kirkerommet for hele menigheten, uansett livsfase og funksjonsutfordringer, heter det i en artikkel KS har skrevet til Kommunal Rapport.

Da Time kyrkje skulle rehabiliteres i forbindelse med 150-årsjubileet i 2009, brettet både kommunen og menigheten opp ermene. Hvordan kunne de, i fellesskap, finne gode løsninger og skape et inkluderende kirkerom, uten at det gikk på akkord med kirkens vakre og verneverdige bygningskvaliteter?

- Gjennom samarbeid og dialog lyktes vi, sier forteller prost Kjell Børge Tjemsland i artikkelen.

Les hele saken her.