- Sammen om å tjene

- Vi skal bryne oss på hverandre og snakke om både det vi er enige om og uenige om. Vi er sammen om å tjene, innledet kirkeverge Kjetil Osnes Bøe seminaret "Sammen om å lede" for kirkeverger og proster denne uken.

Fylkesmann Magnhild Meltveit Kleppa delte erfaringer med kirkelederne, som var samlet ikke langt fra hennes barndomshjem på Hjelmeland.

Faglig påfyll og fellesskap, planarbeid på ulike nivåer i kirkelandskapet, hvordan lede profesjonskampen og gode råd fra fylkesmann Magnhild Meltveit Kleppa var noen av temaene på samlingen.

- Disse dagene skal blant annet handle om å se ting fra andre vinkler enn vi pleier. Vi skal bryne oss på hverandre og snakke om sakene vi er enige om og de vi er uenige om, sa Karmøys kirkeverge Kjetil Osnes Bøe, som var med i programkomiteen. Han trakk også de store linjene fram mot oppgaven lederne har fått.

- Gjennom historien kaller Gud oss mennesker til fellesskap, gang på gang. Vi er satt til å tjene. Jeg tror overskriften "Sammen om å tjene" vil gi en god inngangsport og retning på disse dagene, sa Osnes Bøe i en innledning.

Fylkesmann Magnhild Meltveit Kleppa var invitert til å snakke om temaet "Hvordan samarbeide lokalt, regionalt og nasjonalt? Hvordan samarbeide når det oppstår spenninger?" Hun delte erfaringer fra et liv i politikken fra grasrot til regjeringsnivå, og snakket også som engasjert kirkegjenger.

- Vær bevisst på hvilken tillit dere har i lokalsamfunnet! Man møter mange med sterke meninger om
mye når det gjelder kirke og menighet, men et flertall av befolkningen er medlemmer og har en stor tillit til kirken sin.
- Det er også kirken sitt eget ansvar å være framoverlente i møte med et stadig mer sammensatt samfunn, utfordret Meltveit Kleppa, og viste blant annet til dialogprosjektet "Kirken møter moskeen".