Deler ut "10 dråper om dåp" til menighetene

- Vi ønsker å bidra til gode samtaler om dåp og om potensiale til utvikling i dåpsarbeidet, forteller trosopplæringsrådgiver Cecilie Bakkene Pedersen ved Stavanger bispedømmekontor.

En ny plakat skal gi inspirasjon til jevnlige drypp om dåp. Foto: Kirkerådet

Sammen med undervisningsrådgiver Gunn Heidi Dybdahl har hun utviklet plakaten "10 dråper om dåp", som de skal ta med på alle utviklingssamtaler i trosopplæringen denne våren.

- Ønsket fra vår side er at plakaten skal bidra til gode samtaler om hvordan det går med dåpsarbeidet, og om det finnes potensiale til utvikling.Vi håper dette vil øke bevisstheten om hvor viktig det er med et konstant høyt trykk på dåp, forteller Cecilie Bakkene Pedersen.

- Hvorfor er det så viktig med konstant høyt trykk på dåp?
- Den norske kirke er en barnedøpende kirke. Dåpen er en gave som man skal få utforske gjennom barneår, tenåringsliv og inn i voksenlivet. Ja, hele livet! Vi vil jo at flest mulig barn skal bli døpt fordi vi tror det skjer noe helt unikt i dåpen med Den treenige Gud tilstede, midt i handlingen. Dåp er inngangen til medlemskap i Den norske kirke og det gir oss mulighet til å gi barn og unge opplæring i den kristne tro, gjennom trosopplæring. Vi ønsker å bidra til at menighetene hele tiden reflekterer over sitt dåpsarbeid og utvikler det, slik at flest mulig blir døpt.

- Hvordan har du inntrykk av at bevisstheten er rundt dåp?
-
Det gjøres mye flott dåpsarbeid rundt omkring i menighetene våre. Etter en massiv mobilisering i regi av Aksjon Dåp i 2014-2016 har veldig mange høy bevissthet – vi satser tungt likevel fordi fortsatt fokus på dåp er kjempeviktig. Vi vil gjerne bidra til at alle menigheter har dette langt framme i bevisstheten og ser mulighetene.

- Det flotte arbeidet som ble satt i gang av styringsgruppa for Aksjon Dåp lever nå videre i menighetene som bruker verktøykassa for dåp. Vi ser behovet for å fortsette med mobilisering og har derfor laget denne dåpsplakaten og planlegger nå en ny dåpslunch. Dåpslunsjen er en faglig temasamling om dåp, tilsvarende den Aksjon Dåp arrangerte i 2016.

Dråper om dåp